Andrea Ragnetti van Philips: "Er zit geen strategie achter onze allianties"


Ragnetti heeft de afgelopen maanden in stilte gewerkt aan de herpositionering van het merk Philips. Zo zegt hij over de veelbesproken allianties die Philips heeft gesloten met bedrijven als Beiersdorf (Cool Skin), Unilever (Perfective) en Douwe Egberts (Senseo): ‘Het was niet altijd een bewuste keuze. Er waren op sommige plekken een paar goede ideeën en dan komen ze van de grond. Als je alle allianties bekijkt, en het zijn er inmiddels al meer dan 25, dan zie je dat er geen verband is. Ik denk dat we nu een volgende stap moeten maken en dat is een strategie toevoegen. Want die was er nog niet. Als je weet waar je voor wilt staan, maakt dat de keuze van partners ook makkelijker. Ik wil niet met de eerste de beste voorbijganger zaken doen die op de deur klopt, ik wil nu ook weten of dat wel bij het merk past.’
Aan iedereen duidelijk maken waar Philips voor staat, is nu zijn grootste klus en vervolgens dienen er keuzes gemaakt te worden. Hij zegt in het gesprek met het Tijdschrift voor Marketing: ‘We hebben intern nu wel besloten wat de positionering wordt en in de tweede helft van dit jaar gaat dat ook naar buiten. Als consument zeg je waarschijnlijk over Philips dat het een groot bedrijf is, vrij solide. Goede producten, value for money, maar je bent niet in staat om iets specifieks te zeggen over Philips. Er is niets dat Philips differentieert van de rest. We hebben nooit een bewuste keuze gemaakt dat we ergens voor wilden staan. Veel bedrijven hebben dat wel, maar Philips niet. Dat was mijn eerste prioriteit hier. We hebben er een jaar aan gewerkt, maar het is na gesprekken met 2.000 consumenten, 120 diepte-interviews met klanten en consumenten, en 24 focusgroepen in alle werelddelen, nu wel duidelijk. We hebben besloten waar we voor willen staan. En dat is een ambitieus statement. Als wij besluiten om de blackandwhite-company te zijn, dan moet ook alles in de organisatie zwart/wit zijn.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOver die positionering zegt hij het volgende: ‘De consensuscultuur is hier erg aanwezig. Iedereen wil voortdurend praten en overleggen. Dat lijkt soms puur slecht. Nu zeg ik: die cultuur heeft er wel voor gezorgd dat we verbazingwekkend veel consumer insights hebben. De consensuscultuur betekent dat je veel mensen om hun mening hebt gevraagd en dat je daardoor meer ervaringen deelt en daardoor meer producten krijgt die dicht bij de consument staan. Consensus zorgt ook voor vertraging en de executie is vaak zo zwak dat je de mist in gaat. Ik zoek naar de goede dingen en dat betekent dat Philips in deze zin zo goed als uniek is. We moeten stoppen met ons steeds te verontschuldigen en zeggen dat we moeten leren van de Japanners en de Koreanen. Ik denk dat we dat helemaal niet hoeven. Philips heeft een unieke cultuur die het mogelijk maakt om dichter bij de mensen te staan. En executionele problemen kun je oplossen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid