Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentie armoedebestrijding moet zielig zijn

Om mensen te stimuleren geld te doneren, kiezen veel hulporganisaties voor armoedebestrijding tegenwoordig voor een positieve invalshoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van studenten van de Vrije Universiteit. Zes studenten Beleid, communicatie en organisatie maakten het werkstuk ‘Framing Helpt! - Invloed van framing van advertenties voor armoedebestrijding op de intentie tot doneren. Ze deden onderzoek onder 112 mensen tussen de 18 en 35 jaar, een groep die weinig doneert. Ze lieten elke proefpersoon vier advertenties beoordelen. Daaruit kwam naar voren dat de emoties verdriet, schuld en woede een grotere impact hebben.

related partner content for mobile comes here

Ook bleek dat een advertentie het vooral moet hebben van de foto: die moet ‘zielig’ zijn. Maar ook met de tekst zijn mensen te beïnvloeden.

De Vrije Universiteit noemt het onderzoek een goed uitgangspunt voor verder onderzoek aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in