Google voorziet zijn advertenties van plaatjes
De zoekmachine stond tot nu toe bekend als een voorstander van versimpeling van online reclame-uitingen, door alleen maar ruimte voor tekst te verkopen. Daarnaast werd de Google-homepage consequent bannervrij gelaten.
Vanaf nu kunnen adverteerders echter ook banners binnen AdSense, het advertentieprogramma dat Google aan 15 procent van zijn reclame-omzet helpt, plaatsen. De homepage van Google blijft vooralsnog gevrijwaard van banners, maar volgens een woordvoerder van Google ‘houdt Google alle opties open wat betreft de distributie van banners in de toekomst.’
De beslissing van Google om banners te plaatsen, is volgens Google tot stand gekomen na maandenlange gesprekken met internetters, uitgevers en adverteerders. ‘Adverteerders gaven een duidelijk signaal dat de Google-techniek net zo goed werkt voor plaatjes als voor tekst. Ook uitgevers gaven aan deze vorm te willen gebruiken.’
Google biedt vier formaten aan: leaderboard, banner, skyscraper en medium rectangle. De groottes zijn maximaal 50 KB (ter vergelijking: de nu gebruikte tekstuitingen zijn niet groter dan 1 of 2 KB). Daarnaast stelt Google een gebruikersbalk ter beschikking, waarin men de site-adressen van adverteerders kan bekijken, plus een feedback-knop, zodat men reacties/klachten naar aanleiding van een banner direct naar Google kan sturen. De banners worden bovendien voorzien van een Google-label, zodat de herkomst duidelijk blijft.
Google had vorig jaar een omzet van 962 miljoen dollar, 95 procent daarvan bestond uit reclame-inkomsten. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar kwam rond de 21 procent van Google’s omzet uit reclame.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid