Overslaan en naar de inhoud gaan

Publiek vertrouwen kritische factor bij reactie op risico’s

Consumenten hechten weinig waarde aan informatie over risico’s rond bijvoorbeeld voeding, als in die informatie geen rekening wordt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het publiek kijkt vaak anders aan tegen risico’s dan wetenschappers, beleidsmakers en communicatieprofessionals. Wetenschappers en beleidsmakers zien de inschatting (‘assessment’) en analyse van risico’s nog teveel als een puur objectieve en waardevrije handeling.
Dat zegt prof. dr. Lynn Frewer deze week bij de aanvaarding van haar ambt als gewoon hoogleraar Voedselveiligheid en consumentengedrag aan Wageningen Universiteit.
Volgens Frewer is er samenhang tussen publieke perceptie van risico’s en publiek vertrouwen, hoewel niet duidelijk is of de perceptie oorzaak is van het vertrouwen of omgekeerd.
Minder transparantie vergroot het publieke wantrouwen maar meer transparantie hoeft niet tot groter vertrouwen te leiden. Als door meer transparantie onzekerheden en verschillen van inzicht bij het vaststellen van risico’s blijken en vatbaar zijn voor publieke twijfel, maar niet expliciet worden gemaakt in de communicatie, dan is het waarschijnlijk dat het publieke wantrouwen groeit. In feite is hier sprake, vindt Frewer, van een onderschatting door wetenschappers en beleidsmakers van het vermogen van het publiek om om te gaan met onzekerheid.

related partner content for mobile comes here

Pr-actie
Een specifiek probleem ziet Frewer in de risico-variatie onder de bevolking, waarbij sommige groepen meer risico’s lopen dan anderen. Daarbij blijkt niet zelden dat met de meest kwetsbare groepen het moeilijkst valt te communiceren.
Het vertrouwen van de burger en consument in de activiteiten van risico-analysten, -managers en andere betrokkenen neemt toe als er sprake is van meer transparantie, maar ook van meer nadruk op het democratisch betrekken van de burger daarbij. Als daarbij niet uitdrukkelijk rekening wordt gehouden met meningen en inzichten van het publiek, is zo’n proces van het betrekken van de burger meer een pr-actie dan een poging om democratisch beslissingen te nemen rond het vaststellen en managen van risico’s, stelt Frewer.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in