‘Online uitgeven nog toekomstdroom’
Dat meldt KPMG na een onderzoek naar de digitale ambities van Nederlandse uitgevers. Ze hebben uitgeven via internet hoog op de agenda staan, maar in de praktijk valt toepassing ervan nog tegen. De benodigde technologie is bij de uitgevers nog maar beperkt beschikbaar. ‘Hoewel de uitgevers verwachten dat het aanbieden van betaalde, persoonlijke en mediumneutrale informatie een enorme vlucht zal nemen en een prominente plaats zal innemen in het productaanbod, blijkt dit voor veel uitgevers nog een digitale toekomstdroom’, licht Theo Huibers van KPMG’s Mediagroep toe aan Emerce.
‘Dat geldt voor zowel kleine als grote uitgevers. Wel is het zo dat grote uitgevers zeggen dat ze geen 'early adopters' zijn en nemen zij vooral een afwachtende houding aan. Er staat tegenover dat kleinere uitgeverijen onvoldoende armslag hebben voor investeringen in internet. ‘Gevolg hiervan is dat eigenlijk niemand het digitaal verspreiden van informatie uiteindelijk op zich neemt’, zegt Huibers.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet onderzoek werd gehouden onder 132 uitgeverijen, waaronder Reed Elsevier en Thieme Meulenhoff. In totaal waren er 800 uitgeverijen benaderd. KPMG is van plan het onderzoek jaarlijks te gaan doen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid