Overslaan en naar de inhoud gaan

Renault en Publicis Conseil pakken creatieve prijzen in Europa door autoloze werkzoekenden aan een auto te helpen

Uit het jaarlijkse Business Creative Report blijkt dat commerciële en maatschappelijke campagnes het beste scoren.
Winnaar Business Creative Report van AdForum
Cars to Work doorbreekt de vicieuze cirkel in ov-arme gebieden in Frankrijk
Winnaar Business Creative Report van AdForum
Cars to Work doorbreekt de vicieuze cirkel in ov-arme gebieden in Frankrijk

Het Business Creative Report onderscheidt zich door de kritische blik van een jury van ervaren journalisten die jaarlijks de meest effectieve reclamecampagnes bekronen. Een opvallende winnaar dit jaar is de campagne van Renault, gericht op zogenaamde “mobiliteitswoestijnen” – gebieden met schaars openbaar vervoer waar mensen afhankelijk zijn van een auto om werk te vinden. Renault en Dacia bieden hen de mogelijkheid om gratis een auto te rijden totdat ze werk hebben gevonden.

related partner content for mobile comes here

Gebaseerd op prestigieuze prijzen

Het rapport, dat dit jaar voor de achtste keer verschijnt, biedt een compleet overzicht van de meest bekroonde campagnes wereldwijd. De resultaten zijn gebaseerd op meer dan veertig prestigieuze prijzen, waaronder de Cannes Lions, de Epica Awards en de Clio Health Awards. De campagnes worden geanalyseerd per sector, zoals Automotive, Entertainment & Leisure, Finance, Food & Beverages, Health & Beauty, Luxury, Retail, Technology en Transport & Tourism.

Maatschappelijk en commercieel

In de categorie Automotive wint dus “Cars To Work” van Renault en Publicis Conseil. De campagne bewijst volgens de jury de kracht van creatieve projecten die maatschappelijke impact combineren met commerciële doelstellingen. Het initiatief stelt mensen in mobiliteitsarme gebieden in staat om een auto te rijden totdat ze een baan vinden, een praktische oplossing van een urgent maatschappelijk vraagstuk.

Oekraïense vluchtelingen helpen

In de Finance-categorie staan Mastercard en McCann Polen bovenaan met twee datagestuurde campagnes die gericht zijn op het helpen van Oekraïense vluchtelingen. “Where To Settle” en “Room For Everyone” behaalden respectievelijk de eerste en tweede plaats, waarmee ze het belang van sociale verantwoordelijkheid binnen reclame benadrukken.

Van voetbalspel naar voetbalteam

In de categorieën Technology en Entertainment & Leisure heeft de “Everyday Tactician” campagne van Xbox Game Pass en McCann London de prijzen binnengehaald. Deze campagne bood een gamer die uitblonk in een voetbalmanagementspel, de kans om als coach bij een echt voetbalteam aan de slag te gaan.

Haptische technologie

Michelob Ultra en FCB New York blijven ook dit jaar marktleider in de creatieve reclamewereld. Hun baanbrekende “Dreamcaster” campagne maakt gebruik van haptische technologie om blinden en slechtzienden een unieke ervaring van basketbal te bieden. Dit was voor het tweede jaar op rij de meest bekroonde campagne wereldwijd.

Innovatieve meeslepende ervaringen

Het Business Creative Report laat -overall- een verschuiving zien die al een tijde gaande is: traditionele tv- en printadvertenties verliezen terrein, terwijl innovatieve, meeslepende ervaringen die echte impact maken op het leven van mensen steeds belangrijker worden.

Meer achtergronden over de laatste internationale campagnetrends lees je hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in