Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen wc, geen feest: Hema komt met 'Thuistoilet' tijdens Koningsdag

Het idee komt uit de koker van Tosti Creative.
koningsdag
Eén op de drie vrouwen heeft tijdens Koningsdag weleens moeten wildplassen vanwege het gebrek aan wc's.
koningsdag
Eén op de drie vrouwen heeft tijdens Koningsdag weleens moeten wildplassen vanwege het gebrek aan wc's.

Hema vraagt met een nieuwe campagne aandacht voor het gebrek aan vrouwenwc's tijdens Koningsdag. Met de campagne Het Thuistoilet worden Nederlanders opgeroepen om hun toilet open te stellen voor (vrouwelijke) feestgangers met hoge nood. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Tosti Creative en mediamerk Linda.

Koningsdag is een dag van feest en samenzijn, maar voor veel vrouwen brengt het een groot ongemak met zich mee. Uit onderzoek* in opdracht van Hema blijkt dat ruim 70% van de Nederlandse vrouwen vindt dat er tijdens Koningsdag te weinig openbare toiletten zijn. Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (46%) heeft weleens langer dan een half uur gewacht om naar de wc te kunnen en bijna één op de drie vrouwen (27%) heeft tijdens Koningsdag weleens moeten wildplassen vanwege het gebrek aan wc's.

Oplossing

Met Het Thuistoilet moet een concrete oplossing geboden worden. Nederlanders die hun toilet tijdens Koningsdag willen openstellen, kunnen zich aanmelden en ontvangen van Hema een gratis Thuistoilet-pakket met 'essentiële toiletartikelen' (zoals wc-papier) en 'feestelijke decoratie' om het klein kamertje gastvrij te kunnen maken.

'We wilden een campagne neerzetten die het probleem onderstreept én direct impact maakt. Met Het Thuistoilet moedigen we iedereen aan op een laagdrempelige manier bij te dragen aan een gezellige én eerlijke Koningsdag', zegt Elaine Stap van Hema.

Het concept van kwam tot stand in samenwerking met Tosti Creative. 'We stellen graag een maatschappelijk probleem aan de kaak', zegt Stefan Bothoff van Tosti Creative. 'In Hema vonden we de perfecte partner om Het Thuistoilet mee op te zetten. We hopen ook gemeenten en andere organisaties te inspireren om het probleem aan te pakken.'

Niet uniek

Overigens is het concept niet uniek te noemen. In 2016 kwamen schoonmaakmerk Glorix en bureau Alfred tijdens de Pride Amsterdam met de Plee Pride, waarmee Amsterdammers werden opgeroepen om hun privéwc's te delen tijdens de botenparade. Bothoff: 'We kenden de Glorix-case niet toen het idee ontstond, maar we zijn er later wel op gewezen. Mooi dat Glorix het al eens heeft willen aanpakken, maar het probleem bestaat helaas nog steeds.'

Ook tijdschrift Linda is als mede-initiatiefnemer bij Het Thuistoilet betrokken. Lotte Bastiaansen van Linda: 'We besteden met Linda al langer aandacht aan het probleem. Anno 2025 verwacht je toch dat er genoeg toiletten voor vrouwen zijn, maar niets is minder waar. We hopen dat dit initiatief verandering teweegbrengt.'

Toiletborstel

In de tien grote steden van Nederland waar Koningsdag wordt gevierd, kan men zich aanmelden om het toilet open te stellen. Deelnemers ontvangen als benoemd een gratis Thuistoilet-pakket, bestaande uit schoonmaakdoekjes, toiletborstel, tampons, maandverband, handzeep, luchtverfrisser en wc-rollen van The Good Roll.

*Het onderzoek is uitgevoerd door Factsnapp onder 1.000 Nederlanders in maart 2025.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
Filip Kohlmann

Leuke actie, kwam me bekend voor. In 2016 met Alfred samen tijdens de Pride gedaan; PleePride.....https://www.raulrigel.nl/work/glorix-wc-gay-pride-pr-stunt/?_gl=1mtbhs_upMQ.._gaMzA2NTYxNTY3LjE3NDQwOTYwNzI._ga_20J549QJC5MTc0NDA5NjA3Mi4xLjEuMTc0NDA5NjA4OS4wLjAuMA.._ga_54PD5Z5DSGMTc0NDA5NjA3Mi4xLjEuMTc0NDA5NjA4OS4wLjAuMA.._ga_0YY2LMFJTL*MTc0NDA5NjA3Mi4xLjEuMTc0NDA5NjA4OS4wLjAuMA..

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in