
Hema vraagt met een nieuwe campagne aandacht voor het gebrek aan vrouwenwc's tijdens Koningsdag. Met de campagne Het Thuistoilet worden Nederlanders opgeroepen om hun toilet open te stellen voor (vrouwelijke) feestgangers met hoge nood. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Tosti Creative en mediamerk Linda.
Koningsdag is een dag van feest en samenzijn, maar voor veel vrouwen brengt het een groot ongemak met zich mee. Uit onderzoek* in opdracht van Hema blijkt dat ruim 70% van de Nederlandse vrouwen vindt dat er tijdens Koningsdag te weinig openbare toiletten zijn. Bijna de helft van de Nederlandse vrouwen (46%) heeft weleens langer dan een half uur gewacht om naar de wc te kunnen en bijna één op de drie vrouwen (27%) heeft tijdens Koningsdag weleens moeten wildplassen vanwege het gebrek aan wc's.
Oplossing
Met Het Thuistoilet moet een concrete oplossing geboden worden. Nederlanders die hun toilet tijdens Koningsdag willen openstellen, kunnen zich aanmelden en ontvangen van Hema een gratis Thuistoilet-pakket met 'essentiële toiletartikelen' (zoals wc-papier) en 'feestelijke decoratie' om het klein kamertje gastvrij te kunnen maken.
'We wilden een campagne neerzetten die het probleem onderstreept én direct impact maakt. Met Het Thuistoilet moedigen we iedereen aan op een laagdrempelige manier bij te dragen aan een gezellige én eerlijke Koningsdag', zegt Elaine Stap van Hema.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensHet concept van kwam tot stand in samenwerking met Tosti Creative. 'We stellen graag een maatschappelijk probleem aan de kaak', zegt Stefan Bothoff van Tosti Creative. 'In Hema vonden we de perfecte partner om Het Thuistoilet mee op te zetten. We hopen ook gemeenten en andere organisaties te inspireren om het probleem aan te pakken.'
Niet uniek
Overigens is het concept niet uniek te noemen. In 2016 kwamen schoonmaakmerk Glorix en bureau Alfred tijdens de Pride Amsterdam met de Plee Pride, waarmee Amsterdammers werden opgeroepen om hun privéwc's te delen tijdens de botenparade. Bothoff: 'We kenden de Glorix-case niet toen het idee ontstond, maar we zijn er later wel op gewezen. Mooi dat Glorix het al eens heeft willen aanpakken, maar het probleem bestaat helaas nog steeds.'
Ook tijdschrift Linda is als mede-initiatiefnemer bij Het Thuistoilet betrokken. Lotte Bastiaansen van Linda: 'We besteden met Linda al langer aandacht aan het probleem. Anno 2025 verwacht je toch dat er genoeg toiletten voor vrouwen zijn, maar niets is minder waar. We hopen dat dit initiatief verandering teweegbrengt.'
Toiletborstel
In de tien grote steden van Nederland waar Koningsdag wordt gevierd, kan men zich aanmelden om het toilet open te stellen. Deelnemers ontvangen als benoemd een gratis Thuistoilet-pakket, bestaande uit schoonmaakdoekjes, toiletborstel, tampons, maandverband, handzeep, luchtverfrisser en wc-rollen van The Good Roll.
*Het onderzoek is uitgevoerd door Factsnapp onder 1.000 Nederlanders in maart 2025.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonneeLeuke actie, kwam me bekend voor. In 2016 met Alfred samen tijdens de Pride gedaan; PleePride.....https://www.raulrigel.nl/work/glorix-wc-gay-pride-pr-stunt/?_gl=1mtbhs_upMQ.._gaMzA2NTYxNTY3LjE3NDQwOTYwNzI._ga_20J549QJC5MTc0NDA5NjA3Mi4xLjEuMTc0NDA5NjA4OS4wLjAuMA.._ga_54PD5Z5DSGMTc0NDA5NjA3Mi4xLjEuMTc0NDA5NjA4OS4wLjAuMA.._ga_0YY2LMFJTL*MTc0NDA5NjA3Mi4xLjEuMTc0NDA5NjA4OS4wLjAuMA..