
Na de eerdere aankondiging, gaat het overheidsprogramma om 200 miljoen euro te investeren in de Nederlandse immersive experiences-industrie (IX) nu echt van start. De eerste kans die opent, richt zich op het ontwikkelen van IX-producten en -diensten voor uitdagingen rondom stedelijke ontwikkeling. De gemeenten Amsterdam en Almere zijn de aandragers.
De pot van 200 miljoen euro komt vanuit het Nationaal Groeifonds, dat de Creative Industries Immersive Impact Coalition, oftewel CIIIC, financiert. Onder CIIIC vallen allerlei initiatieven. De Rijksoverheid stelt een groot deel van de financiering beschikbaar via 'open calls', waar grote én kleinere bedrijven naar mee kunnen dingen.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandTeamleider Communicatie
KRO-NCRVBelgische Social & Content Marketeer
Kamera Express GroepIX is een thema dat aan bekendheid wint, mede geholpen door technologische innovaties zoals slimme brillen van Apple en Meta. Zo stond het Nederlandse programma op innovatiefestival South by Southwest (SXSW) dit jaar in het teken van IX. Meerdere Nederlandse IX-ervaringen werden door de organisatie van het Amerikaanse festival uitgelicht.
Nieuwe consortia
Het is ook de bedoeling dat het programma gaat leiden tot nieuwe consortia van creatieven, onderzoekers en instellingen. Die groepen kunnen zich richten op artistiek en ontwerpend onderzoek voor de ontwikkeling en toepassing van innovatieve immersieve ervaringen. De overheid heeft hier een aparte regeling voor in het leven geroepen: de zogeheten ADRIE. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie neemt de uitvoering van ADRIE op zich.
Voor de zomer - al vrij snel dus - moeten ook de eerste calls voor onderzoeksprojecten en aanmeldprocedures voor labs openen. Andere partijen, zoals onderzoeksinstituut TNO, nemen die uitvoering weer op zich.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee