Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlands programma op SXSW draait om 'immersive experiences'

Allerlei activiteiten moeten de Nederlandse deelnemers meer leren over IX.
CNL
CNL

Het thema van de Nederlandse missie naar innovatiefestival SXSW 2025 is 'immersive experiences', oftewel IX. Een delegatie van Nederlandse creatieven en andere betrokkenen reist begin maart af naar Austin, in de Verenigde Staten, voor het meerdaagse festival. Nadat eerder al bekend werd gemaakt dat er in tegenstelling tot voorgaande jaren geen Nederlands huis op SXSW 2025 komt, is nu het programma gedeeld. 

related partner content for mobile comes here

Het programma rondom IX moet de deelnemers wijzer maken in de wereld van 360 graden beeld en geluid, augmented reality, chatbots, games en andere interactieve zaken. Volgens initiatiefnemers CreativeNL en New Dutch Wave worden heel wat van die innovaties aangejaagd door AI - ongetwijfeld ook een thema op het festival. 

Het programma van CreativeNL van vrijdag 7 tot en met maandag 10 maart bestaat uit het tweeluik ‘Immersive Dreams: Step into the Future of Immersion with International Curator Nathalie van Sasse van Ysselt’ en ‘Immersive Nightmares: On Neurotechnology and the Future of Privacy’ (inclusief nieuw onderzoek van het Rathenau Instituut), een rondetafelsessie met actuele internationale topics gehost door CIIIC (het Nederlandse IX-programma), meerdere ‘immersive mornings’ en een wrap-up voor de Dutch Wave en internationale contacten. Zes Nederlandse immersive experiences zijn bovendien geselecteerd voor het hoofdprogramma van het festival, stelt CreativeNL.

Na die paar dagen is de Nederlandse delegatie beter op de hoogte van de IX-innovaties rondom cultuur, communicatie, entertainment, maakindustrie en andere sectoren, stellen de programmamakers. Het volledige Nederlandse programma is hier te bekijken.

Kleinere missie

Maarten Schram, Projectleider SXSW namens CreativeNL: 'Temidden van alle politieke reuring staat ons programma als een huis, maar dit jaar zonder eigen ‘huis’. In plaats daarvan hosten we samen met IX-voorloper Québec, Canada enkele panels en netwerkmomenten in het Fairmont Hotel (waar ook heel veel ander IX-werk te zien is) en zijn we te gast bij creative agency Preacher, dat sinds kort ook een vestiging in Nederland heeft. De missie is ook wat kleiner, dat vinden we gepaster gezien het huidige politieke klimaat. Het maakt ons tegelijkertijd flexibeler tijdens SXSW, waar normaal al zoveel gebeurt, maar nu nog meer met alle nieuwe, spannende technologie en serieuze maatschappelijke issues die er zijn'.

Adformatie publiceerde in december al een vooruitblik op de Nederlandse missie op SXSW.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in