Overslaan en naar de inhoud gaan

RAW trekt opnieuw naar Cannes: wil gesloten sector openbreken voor jong talent

Ook dit jaar krijgen jonge creatieven de kans om het Cannes Lions Festival mee te maken en zo een basis voor hun carrière te leggen.
Het lijkt op een snoepreisje maar het gaat er serieus aan toe in Cannes
Het lijkt op een snoepreisje maar het gaat er serieus aan toe in Cannes

Waar Cannes traditioneel het domein is van gearriveerde bureauleiders en industrie-veteranen, vindt RAW dat juist jonge makers er thuis horen. Daarom organiseert het platform ook in 2025 weer een zesdaags educatief programma voor talent tot 30 jaar, met 1 tot 5 jaar werkervaring. Deelnemers krijgen een officiële festivalpas, toegang tot keynotes, award shows, netwerkevents én een intensief RAW-programma met exclusieve sessies.

‘Niet zomaar een tripje naar de zon’

‘De Summer Course is nooit bedoeld als -enkel- een gezellig tripje naar de zon,’ zegt Mara Janssen van RAW. ‘We brengen jonge makers naar het hart van creativiteit, waar ze worden ondergedompeld in inspiratie, innovatie en internationale netwerken.’

Die missie sluit nauw aan bij het 'Equity, Representation and Accessibility' (ERA) programma van Cannes Lions. Beide partijen vinden dat de creatieve industrie diverser, inclusiever en toegankelijker moet zijn.

‘Net als in de bureauwereld zijn het ook voor onze stichting financieel uitdagende tijden,’ zegt Janssen. ‘Dankzij het ERA-programma kunnen we de Summer Course voortzetten en opnieuw jong talent naar Cannes brengen. We zijn enorm trots en blij met deze kans.’

Frank Starling, VP Chief DEI Officer bij LIONS, vindt het een goed idee om jong talent bij het festival te betrekken: ‘Bij LIONS geloven we dat creativiteit floreert wanneer álle stemmen gehoord worden. RAW deelt onze inzet voor een meer representatieve creatieve industrie, waarin kansen niet worden beperkt door een gebrek aan toegang.’

Golden Tickets

De editie van 2024 laat zien wat de impact kan zijn. Deelnemers werkten onderweg in de trein al aan een creatieve pitch voor bol — winnaar van de SAN Consistent Award en uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar bij de AMMA’s. Na tien uur brainstormen werden de concepten gepresenteerd op RTL Beach en beoordeeld in het DEPT penthouse. Het leverde niet alleen memorabele presentaties op, maar ook waardevolle connecties.

Een ander succesnummer waren de zogeheten ‘Golden Tickets’, bedoeld voor freelancers en creatieven zonder werkgever. Deze groep viel eerder vaak buiten de boot, maar kreeg in 2024 voor het eerst toegang tot het programma. ‘Het was een schot in de roos,’ aldus Janssen. ‘Daarom zetten we de Golden Tickets ook in 2025 weer in.’

Aanmelden voor 2025

Jonge professionals die op of na 20 juni 1994 zijn geboren, kunnen zich nu aanmelden voor de Summer Course 2025. De volledige reis — inclusief vlucht, verblijf en festivaltoegang — wordt verzorgd door RAW. Aanmelden kan hier.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in