Het advies van Victor Knaap voor de bureauwereld maakt de problemen alleen maar groter
De bureaus lijken de upper-funnel volledig uit het oog verloren te zijn. Waar is de creativiteit?
Een oprecht verhaal over een branche die in de fik staat, kopte Adformatie na het horen van een lezing van Victor Knaap op het jaarlijkse congres van ondernemersclub NLGroeit. De emotionele oproep van Knaap noopte de redactie van Adformatie hem eens nader aan de tand te voelen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidMooie en terechte stellingname Marc. En helemaal met je eens!
Beste Marc, ik ben het al meer dan 10 jaar vrijwel niet met je eens, als ik me goed herinner sinds je in een meeting vertelde dat digitaal niet belangrijk was voor een telecom merk, maar dat terzijde. Belangrijkste is dat ik niet gezegd heb dat strategie, creatie en upperfunnel niet belangrijk zijn in het artikel waar je aan verwijst, in tegendeel. Ik heb aangegeven dat het proces van insights, creatie, naar productie, media en optimalisatie zolang duurt en AI zoveel onnodige stappen kan wegnemen dat we ons weer kunnen focussen op een goede strategie en creatie (cultural relevant, multi moment en multi platform).
Dus om jou artikel nu te koppelen aan mijn betoog gaat me een beetje ver, of is dit je manier om meer traffic naar je post te krijgen? Als je op zoek bent naar meer views, clicks of likes, moet je wellicht een social mediabureau in de hand nemen om je daarbij te helpen. Ik ken nog wel een goede partij:) All de best, en blijf strijden voor de jeugd. Groet, Victor
Ik lees het interview van Victor Knaap terug en lees compleet iets anders. Hij zegt in zijn interview zelfs: “Het werk verandert en het betekent dat er minder behoefte is aan mensen die op de traditionele manier werken. Maar er blijft nog plek voor talent: de allerbesten zullen altijd werk vinden. We moeten slimmer en efficiënter werken, maar dat betekent niet dat we het creatieve proces verliezen. Integendeel, ik denk dat we daardoor juist beter werk kunnen leveren.”
Volgens mij is dat het betoog dat Oosterhout hier nu (ook) houdt. Dus ik begrijp het punt eigenlijk niet.
Ik ben het wel eens met Knaap. Nick Law van Accenture Song in NYC inspireerde me met hetzelfde. (NB Nick is “one of the most progressive and versatile creative leaders in our industry”). Hij noemt het Start In The Middle. Het grote idee en traditionale TV-script is niet meer leidend. Wel het midden tussen merk en performance. Binet en Field noemen dat ook wel waar ‘The Long and The Short of It’ samenkomen.
Marketing anno nu is niet meer te vergelijken met 10 jaar geleden. En gelukkig maar. Mijn advies aan menig strateeg, creatief en bureau: omarm dat en zet die stap, dan maak je het verschil. We zijn het er allemaal in elk geval over eens dat alleen de besten in ons vak dat (moeten) kunnen.
Zo is het. Geen speld tussen te krijgen.
Eindelijk eens een relevante discussie die ergens over gaat. Werd al weer moe van de M100-lijstjes en alle opgewonden ego’s die er vol intrappen, maar dat terzijde. Ons vak staat onder druk en dus moeten we ons als bureauwereld daarin opnieuw positioneren en snappen wat er speelt. Ik schreef er onlangs een artikel over: https://www.adformatie.nl/bureaus/het-bureaumodel-niet-dood.
Er is niet één ideale positie voor bureaus, dat kunnen er meerdere zijn. Ik snap Victor en geloof dat hij Monks klaarzet op een manier waarmee ze de komende jaren het verschil gaan maken in de productie van ‘snelle’ creativiteit geholpen door AI. Ik snap ook Marc en heb in al die jaren veel gehad aan zijn boeken over sterk gepositioneerde merken en de beste creativiteit, het belang ervan is evident.
Het start allemaal met een goede positionering van het merk, een goede doorvertaling naar een merkstrategie en creatie en een integrale doorvertaling in de kanalen en touch points die er voor dat merk toe doen. Daar zit korte èn lange termijn in. Daar zit strategische creatie èn digtiaal/sociaal in. Daar zit upper en lower funnel in. Daar zit operationele optimalisatie in. Daar zit samewerken met specialisten in. En daar zit vooral veel toewijding in vanuit het bureau. Met getalenteerde mensen die geloven in CX als onze effectieve oplossing voor klanten die afgelopen twee jaar veel behoefte hadden aan de integratie van een consistente merkervaring die steeds beter gevoeld en herkend wordt door de doelgroep. We draaien lekker, hebben blije klanten en winnen af en toe nieuwe klanten. Maar in vijftien jaar tijd hebben we ons drie keer serieus moeten herpositioneren, omdat het nodig was en we niet scherp en relevant genoeg meer waren. En hoe goed je ook draait, over twee jaar is de wereld weer anders en gaan we voor de vierde keer herpositioneren. We zijn er nooit. Iets met verandering, cultuur en ondernemerschap.
Laten we vooral ophouden om stukjes te schrijven waarin we vertellen hoe slecht de rest het doet, achterloopt of op het punt staat overbodig te worden. De uitdagingen van deze tijd en van onze klanten zijn te complex om in ons eentje op te lossen. En als de bureauwereld in zijn geheel succesvol is, is dat beter voor klanten, talent en de kwaliteit van het werk in het algemeen. Oprechte samenwerking, eerlijkheid en de nodige bescheidenheid, dat is pas modern! Zoals een wijs mens ooit zei: De beste plek voor een volle kroeg, is naast een andere volle kroeg.
Opmerkelijk creativiteit vindt juist op dit moment plaats in de mid-funnel, bijvoorbeeld op Social Media (maar ook in PR en IM). Kijk naar merken als Surreal en Oatley. Zij laten social insights aan de basis staan voor grotere campagnes. Ga maar eens een kijkje nemen bij een Engels bureau als OK COOL. Wat zij maken is geen commodity en helpt juist het merk verder te groeien.
Het mooie van creativiteit is dat het zich aanpast, verandert. Het is fluide. Als strateeg juist daarvoor open staan vanuit nieuwsgierigheid naar het nieuwe, wellicht onbekende, lijkt mij een voorwaarde voor succes in de toekomst.