Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo hoopt TMG te verdienen met Telegraaf VNDG

Het 24/7 online videoplatform Telegraaf VNDG begint vandaag officieel. Director OTT Mandy van der Wal over de verdienmodellen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

TMG presenteerde twee weken geleden het lang aangekondigde online videokanaal alvast aan de pers. Het OTT-kanaal is belangrijk onderdeel van de koers die TMG wil varen, met nieuws, sport en entertainment als pijlers.

related partner content for mobile comes here

Mandy van der Wal kwam vorig jaar over van Talpa waar ze Head of Talpa Global Connect was, om het prestigeproject vlot te trekken en alles op 1 mei klaar te hebben. ‘We hadden als team het afgelopen jaar maar één focus gehad en dat was Telegraaf VNDG. Het was hectisch, maar het is gelukt’, zegt Van der Wal. 

Bij TMG is de strategie om van woord naar beeld te gaan. Logisch, De Telegraaf haalt maandelijks zo’n 25 à 30 miljoen videoviews en dat blijft groeien. Dus wil men er vol op inzetten. ‘Maar dat betekent niet dat het papieren dagblad naar de achtergrond verdwijnt. De verschillende platforms hebben elkaar nodig. Het is een soort estafette die je loopt.’

Volgens Van der Wal pakt De Telegraaf 9 minuten van het gemiddelde van vijf uur die de consument naar videocontent kijkt. Dat vindt ze al ‘heel behoorlijk’, maar met Telegraaf VNDG (ook via de app) moet dat omhoog kunnen, verwacht ze.

Nieuwsinhoud 60 procent


De nieuwscontent is 60 procent van het totaal van VNDG (hier meer over de inhoud), aangevuld met sport en entertainment. ‘We mikken met onze nieuwsbulletins op het ritme van de dag. ’s Ochtends vroeg bij het opstaan is de nieuwsbehoefte groot, daarna zakt het af. ’s Avonds aan het begin en einde van de avond is die nieuwsbehoefte er ook.’

Van der Wal wil benadrukken dat VNDG géén online tv-zender is, ook al hoort ze dat vaak. ‘Het is een online videoplatform. Er zijn wel vaste tijdstippen voor de nieuwsbulletins, maar de consument bepaalt uiteraard zelf wanneer hij de content tot zich neemt. Het platform is data gestuurd, dus monitoren we constant waar de kijker wel en geen behoefte aan heeft.’



Van der Wal wil benadrukken dat VNDG géén online tv-zender is, ook al hoort ze dat vaak. ‘Het is een online videoplatform. Er zijn wel vaste tijdstippen voor de nieuwsbulletins, maar de consument bepaalt uiteraard zelf wanneer hij de content tot zich neemt. Het platform is data gestuurd, dus monitoren we constant waar de kijker wel en geen behoefte aan heeft.’

Van der Wal wil benadrukken dat VNDG géén online tv-zender is, ook al hoort ze dat vaak. ‘Het is een online videoplatform. Er zijn wel vaste tijdstippen voor de nieuwsbulletins, maar de consument bepaalt uiteraard zelf wanneer hij de content tot zich neemt. Het platform is data gestuurd, dus monitoren we constant waar de kijker wel en geen behoefte aan heeft.’

Dure content


Content maken is niet goedkoop en zeker met sport is het nogal eens rechtengevoelig. Van der Wal benadrukt nogmaals dat online video anders (goedkoper) is dan tv-productie. ‘Verder hebben we met Telesport veel samenwerkingen met grote partijen, zoals de Eredivisie.’

Content maken is niet goedkoop en zeker met sport is het nogal eens rechtengevoelig. Van der Wal benadrukt nogmaals dat online video anders (goedkoper) is dan tv-productie. ‘Verder hebben we met Telesport veel samenwerkingen met grote partijen, zoals de Eredivisie.’

TMG heeft een intern productiehuis, maar samenwerkingen met producenten is zeker een optie. ‘Wel geldt dat het materiaal voor 100 procent ons eigendom is.’ Vanaf 1 mei wordt het platform gaandeweg steeds verder gevuld met video’s en programma’s.

Telegraaf VNDG is gratis toegankelijk, Telegraaf-abonnees hebben daarnaast vrije toegang tot het premium aanbod op het platform, waar onder meer Vrouw-feuilleton ‘Dagboek van een Minnares’ en John van de Heuvel met ‘Van den Heuvel haalt recht’ te zien zijn.

Verdienmodellen


TMG heeft verschillende verdienmodellen rond Telegraaf VNDG. Het platform wordt geïntroduceerd als een zogenaamd ‘AVOD’-model met een premiumdeel voor Telegraafabonnees. Van der Wal: ‘Die kijken alles zonder reclame, maar kunnen ook bepaalde series ‘binge watchen’ of eerder bekijken.’

TMG heeft verschillende verdienmodellen rond Telegraaf VNDG. Het platform wordt geïntroduceerd als een zogenaamd ‘AVOD’-model met een premiumdeel voor Telegraafabonnees. Van der Wal: ‘Die kijken alles zonder reclame, maar kunnen ook bepaalde series ‘binge watchen’ of eerder bekijken.’

'Als de contentbibliotheek voldoende waarde heeft voor consumenten, ontstaat de mogelijkheid voor premium micro-channel subscriptions, waarbij geïnteresseerden zich voor een klein bedrag per maand kunnen op een bepaald ‘channel’ kunnen abonneren. Maar wij verwachten dit pas in een latere fase’, zegt Van der Wal.

Telegraaf VNDG biedt volgens haar voor adverteerders ‘zowel storytelling als branding én activatie’ met prerolls en midrolls, branded content - de gelegenheid tot co-creatie met TMG-content – en de optie om op het platform een eigen sectie of collectie te omarmen.

TMG komt vandaag ook met een nieuw centrale database van waaruit alle TMG-merken gaan werken, voor 'het beheren van de advertentieomgeving, meer convergentie, cross- & upselling en doormeten'.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in