Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat voor second screen gebruiker ben jij?

In de VS is een groot onderzoek uitgevoerd onder Second Screen gebruikers. Gezien de resultaten kun je dit waarschijnlijk redelijk goed…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de VS is een groot onderzoek uitgevoerd onder Second Screen gebruikers. Gezien de resultaten kun je dit waarschijnlijk redelijk goed vertalen naar de Nederlandse markt.

related partner content for mobile comes here

Eén ding werd heel snel duidelijk, zoveel mensen, zoveel smaken. Een ieder gebruikt het tweede scherm om verschillende motivaties en op zijn of haar eigen manier. Om een beeld te scheppen welke type gebruikers er grofweg zijn heeft Nielsen een aantal gebruikersgroepen.

Voordat we deze gebruikersgroepen verder uitdiepen een ander resultaat; uit het onderzoek kwam verder naar voren dat 45% van de Amerikaanse televisie kijkers hun tablet dagelijks gebruiken tijdens het televisie kijken. 26% doet dat zelfs meerdere keren per dag. Daarnaast gebruikt 41% dagelijks zijn of haar smartphone tijdens het televisie kijken.

Type 1:

Gebruikt de smartphone of tablet voor het verhogen van het kijkplezier. Is bereid om te delen via sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Is actief betrokken bij het programma. Vooral informatie over entertainment vindt deze kijker interessant.

Type 2:

Gebruikt het tweede scherm om meer informatie te vinden. Kijkt veel televisie en gebruikt internet om meer informatie te krijgen over het programma of over de onderwerpen. Is bereid om deze informatie op sociale netwerken te delen en blogt hier bijvoorbeeld ook over.

Type 3:

Is geen frequente televisie kijker. Laat zich leiden door informatie via sociale netwerken. Gaat kijken als er veel over een programma of uitzending gepraat wordt en praat er vervolgens via het tweede scherm zelf ook weer over mee. Is betrokken bij de programma's die hij of zij kijkt en deelt alles wat interessant kan zijn.

Type 4:

Is gevoelig voor mooie en unieke content en verwacht van het tweede scherm hetzelfde. De content moet diepgang geven op de televisie content. Deelt relatief weinig via sociale netwerken, maar gebruikt wel sites als Pinterest om mooie ervaringen en beeld te delen. Is niet perse op zoek naar interactie, maar vooral naar verdieping.

Type 5:

Kijkt televisie als ontspanning en wil even niets anders. Niet gestoord worden en even de hersens niet gebruiken. Is niet erg geïnteresseerd in second screen toepassingen, maar gebruikt deze wel vooral functioneel.

Type 6:

Kijkt televisie en gebruikt het tweede scherm om te zien wat anderen van de programma's vinden. Zelf heeft hij of zij niet echt behoefte om mee te doen. Veel televisie kijkt hij of zij niet. Kijkt heel gericht en vaak dezelfde soort programma's.

Als 2nd screen uitgevers moeten we nadenken welke gebruikersgroep of gebruikersgroepen we willen bedienen. Alleen zo weet je bijvoorbeeld of sociale netwerken een grote of kleine rol moeten spelen in de app. Of de kijker bijvoorbeeld interesse heeft in beeld of vooral statistieken. En of men wil delen of alleen wil gluren.

Het is sowieso aan te raden om niet een second screen app te willen maken voor alle type kijkers. Een keuze maken is belangrijk om te zorgen dat de kijker ook vindt waar hij of zij naar zoekt.

Bron: Nielsen, iPhoned.nl

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in