Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingprofessor Robben: doe wat je belooft en geef wat klanten nodig hebben

“Meeste bedrijven zijn helemaal niet geïnteresseerd in Share of Heart, alleen in Share of Wallet. Deze ondernemingen leggen de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

“Meeste bedrijven zijn helemaal niet geïnteresseerd in , alleen in Share of Wallet. Deze ondernemingen leggen de winstfactor bij zichzelf en de risicofactor bij de klant.” Aan het woord is, zijn specialisatie is marketing en hij is verbonden aan . Zeer blij deze man uitgebreid te mogen interviewen. Hij heeft mij opl van alles bijgebracht over pricing en heeft een heerlijk nuchtere blik op de laatste ontwikkelingen binnen zijn vakgebied.

related partner content for mobile comes here

Kafkaiaanse proporties
Henry: “Een van de belangrijkste trends die nu gaande is dat er steeds meer verantwoordelijkheid bij het individu komt te liggen. Vooral banken en verzekeraars zetten hoog in. Bij de huidige financiӫle tegenslag waarbij sommige consumenten hun hypotheek niet meer kunnen betalen, kan de reactie zijn: ‘’U had kunnen weten dat een hypotheek heel duur is.” Kortom, ondernemingen verleggen de verantwoordelijkheid en zijn niet bereid enig ondernemerschap te tonen om wegen te zoeken de klant tegemoet te komen. Hun bureaucratische systeem is tot Kafkaiaanse proporties uitgegroeid.”

Amazon
Maar de bedrijven die wel richting Share of Heart gaan, wie zijn dat dan en hoe doen ze dat? Henry: “Goede voorbeelden zijn ASN Bank, Triodos, Apple en Unilever. Uiteindelijk gaat Share of Heart om doen wat je belooft en geeft wat klanten nodig hebben.” Betekent dit dat deze bedrijven de klant centraal stellen, een term die ik veel om mij heen hoor? Henry:” Ze stellen de duale waardecreatie centraal, niet zozeer de klant. Ze zijn behoefte- en waardegestuurd, zetten het klantbelang centraal maar zijn niet klantgestuurd. Besef wel dat dit soort waardecreatie een lange termijn verhaal is. Zie het proces van Amazon, dat is een lang proces geweest. Zij creӫren nu waarde buiten hun reguliere business om, maar dat ging niet over één nacht ijs.”

Zingeving
We gaan steeds meer richting zelfsturing als ik mensen om mij heen mag geloven. Hoe zie jij dat? “Met de term zelfsturing ben ik het niet eens. Ik zie meer in het laten sturen van ambitie. En de één heeft nu eenmaal meer ambitie dan de ander. Dat is lastig te accepteren in een Calvinistische maatschappij waar we denken dat iedereen gelijk is. Er zullen altijd mensen gemotiveerd moeten worden. Algehele zelfsturing geloof ik niet in.” Ik vraag hem naar, hoogleraar Business Spiritualiteit op Nyenrode. Henry: ”Ja die ken ik, hij zit twee deuren verderop bij mij vandaan op Nyenrode. Hij heeft een mooie visie. Ik denk alleen dat de zoektocht naar zingeving en zelfactualisatie iets voor de bovenkant van de samenleving blijft, zoals het altijd is geweest. De maatschappelijke acceptatie zal het niet zo snel gaan en ook bij ondernemingen zie ik er niet veel van. Ze geloven nog steeds in groeien om te groeien en hiervoor heb je kapitaal, arbeid en grondstoffen nodig. Maar de grondstoffen raken op en daar hebben economen nog steeds geen antwoord op en gaan de ondernemingen gewoon door. Ze doen aan greenwashing. Ik mis de waarachtigheid in hun marketing.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in