Klantgegevens Nederlandse bedrijven onvolledig
Voor het onderzoek analyseerde CDDN honderden klantbestanden van bedrijven actief in branches als automotive, financiële dienstverlening, fondsenwerving, retail, uitgeverijen en telecom. Ieder onderzocht bestand bevat gemiddeld een miljoen klantgegevens.
Een van de belangrijkste uitkomsten is dat maar liefst 43 procent van de klanten telefonisch niet te bereiken is. Sinds de komst van het Bel-me-niet-register in 2009 is het extra moeilijk voor bedrijven om telefonisch contact te leggen met klanten. Klanten waarvan de telefoonnummers nooit geregistreerd zijn, blijven onbereikbaar.
Daarnaast is in 17 procent van de gevallen de naam van de geadresseerde onjuist. Vooral voor bedrijven die in grote volumes direct mailings verzenden, vormt dit een grote kostenpost. E-mail biedt dan wellicht een aantrekkelijke uitkomst. Het onderzoek wijst echter uit dat bedrijven maar van 8 procent van hun klanten beschikken over het e-mailadres.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Oorzaken
Ondanks dat bedrijven door de recente privacywetgeving steeds zorgvuldiger met klantdata moeten omgaan en het moeilijker wordt dit te borgen, blijft de kwaliteit van de klantdata bedroevend, aldus Martijn de Boer, CEO van CDDN. Hij kent de oorzaken: ‘Data entry is vaak nog mensenwerk. En waar mensen werken worden fouten gemaakt. Daarnaast kennen vooral grote bedrijven verschillende databases die niet real time op elkaar afgestemd zijn.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid