Overslaan en naar de inhoud gaan

Licht herstel crossmediasector

Het aantal banen in de crossmedia-industrie is in de jaren 2009 tot en met 2011 weer licht gestegen (0,5 procent).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De daling van crisisjaar 2009 is tot stilstand gebracht. Crossmedia is de optelsom van de creatieve industrie en ICT. De creatieve industrie groeit met 1,9 procent en ICT laat een lichte daling zien: -0,9 procent. Voor de sector liggen moeilijke jaren in het verschiet. De economische terugval zal zich zeker nog doen voelen in de conjunctuurgevoelige ICT-sector.

related partner content for mobile comes here

Dat zijn enkele conclusies in 's Cross Media Monitor 2012, de vierde editie van de tweejaarlijkse bestandsopname van creatieve industrie en ICT. De monitor is een co-productie van iMMovator, Paul Rutten Onderzoek en TNO.

De bezuinigingen van de landelijke overheid zullen de creatieve industrie raken, in het bijzonder kunsten en cultureel erfgoed en media en entertainment, aldus de onderzoekers. De kunsten moeten het de komende jaren met minder doen. Bij de publieke omroep en haar toeleveranciers zijn de gevolgen van de overheidsmaatregelen voelbaar.

Een belangrijk deel van de groei in creatieve industrie is toe te schrijven aan de opkomst van zzp'ers. Die nemen in getal toe, terwijl de grote bedrijven kleiner worden. Meer dan in de rest van de economie is er in de creatieve industrie sprake van schaalverkleining. De sector kent lage toetredingsdrempels en staat daardoor open voor nieuwe ondernemers. Daarmee ontstaat de behoefte aan nieuwe vormen van (samen)werken. Zelfstandigen en kleine bedrijven kunnen zo het missen van de schaal van grote bedrijven compenseren. Die leidt nu binnen de creatieve industrie tot inefficiëntie. Het aantal banen in de creatieve industrie stijgt, terwijl de omzet daalt. Binnen ICT is het andersom, het aantal banen daalt terwijl de omzet stijgt.

De Nederlandse crossmediasector zorgt met bijna 553 duizend banen voor bijna 7 procent van de Nederlandse werkgelegenheid. Daarvan is 3,5 procent voor rekening van de creatieve industrie (ruim 280 duizend banen) en 3,4 procent van de ICT sector (ruim 272 duizend banen). Crossmedia bedrijvigheid was in 2010 goed voor een omzet van 90 miljard euro. Daarvan komt 32,8 miljard voor rekening van de creatieve industrie (2,9 procent) en 57,2 miljard van ICT (5 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in