Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijfsleven heeft klantgegevens niet op orde

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft ondanks alle technologische mogelijkheden zijn klantgegevens niet op orde.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit recent onderzoek van dataspecialist . Voor het onderzoek analyseerde CDDN honderden klantbestanden van bedrijven actief in branches als automotive, financiële dienstverlening, fondsenwerving, retail, uitgeverijen en telecom. Ieder onderzocht bestand bevat gemiddeld een miljoen klantgegevens.

related partner content for mobile comes here

Een van de belangrijkste uitkomsten is dat maar liefst 43 procent van de klanten, via vast en of mobiel, niet te bereiken zijn. Met ingang van 1 oktober 2009 is het Bel-me-niet-register van kracht geworden en is het extra moeilijk voor bedrijven om telefonisch contact te leggen met klanten. Het register moet consumenten beschermen tegen ongevraagde telefonische verkoop. Maar een negatief bijeffect voor het bedrijfsleven is dat klanten waarvan telefoonnummers nooit geregistreerd zijn onbereikbaar blijven.

Het onderzoek laat verder zien dat in 17 procent van de gevallen de naam van de geadresseerde onjuist is. Vooral voor bedrijven die in grote volumes direct mailings verzenden vormt dit een grote kostenpost. CDDN becijferde dat een retourstuk gemiddeld 5 euro kost. Bij een direct mailing naar honderdduizend huishoudens kan de verzender dus op een extra kostenpost rekenen van gemiddeld 85.000 Euro. E-mail biedt dan mogelijk een aantrekkelijke uitkomst. Maar het onderzoek wijst uit dat bedrijven maar van 8 procent van hun klanten beschikken over het e-mailadres.

Door doublures in klantspecifieke gegevens gebeurt het regelmatig dat personen meerdere malen worden aangeschreven. Dit zorgt, samen met een onjuiste tenaamstelling, voor irritatie bij de klant en imagoschade bij de verzender.

Martijn de Boer, ceo van CDDN, noemt de kwaliteit van de klantdata bedroevend. 'Data entry is vaak nog mensenwerk. En waar mensen werken worden fouten gemaakt. Daarnaast kennen vooral grote bedrijven verschillende databases die niet real time op elkaar afgestemd zijn. Een ander probleem is dat bedrijven bij registratie wel kijken of een adres bestaat, maar niet de check doen of de persoon daadwerkelijk op het adres woont.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in