Overslaan en naar de inhoud gaan

Messi versus Van Bommel

Overheidscommunicatie richt zich op de rationeel en planmatig denkende Van Bommel in ons brein, maar in dat brein domineert feitelijk de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onze hersens werken volgens Kahneman op twee manieren 1) snel, hoogfrequent, automatisch, stereotiep, emotioneel en onderbewust; 2) langzaam, laagfrequent, logisch, calculerend, bewust. Om de veelheid aan prikkels aan te kunnen domineert het eerste onbewuste systeem. Alleen in bijzondere situaties schakelt het tweede systeem zich in en denken we bewust na over ons handelen. De implicaties voor overheidscommunicatie zijn dat we veel meer effect kunnen verwachten wanneer we in onze communicatie aanheken op het onderbewuste. Door te primen en te nudgen, om maar eens twee van de verwante modewoorden uit ons vak aan te halen. Dat vraagt om nieuwe en andere vaardigheden, communicatieprofessionals die veel meer kaas hebben gegeven van de psychologische werking van hersenen, en in staat zijn richting en inhoud te geven aan 'type 1 communicatie'. Dat dat interessante ethische discussies met zich meebrengt spreekt voor zich. Ik ben benieuwd hoe Reint Jan Renes zijn lectoraat hierop concreet gaat invullen en welke ontwikkeling de overheidscommunicatie hierdoor zou kunnen gaan doormaken. De openbare les en het verschenen boekje hierover zijn te downloaden vanaf de

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in