Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers worden ontzien in crisis

Het aantal vacatures voor marketeers daalde tot en met april 2012 met slechts 3 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vacatures voor aanpalende disciplines als communicatie en marketingcommunicatie dalen echter fors met respectievelijk 28 en 40 procent. Dit blijkt uit de analyse "Trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt Marketing & Communicatie, 2e kwartaal 2012" van Michel Verdoold, competence director M&C bij Yacht.

related partner content for mobile comes here

Tot en met mei 2012 is over de hele breedte van het vak een daling te zien van 12 procent. De totale daling in de markt bedraagt 19 procent. De stijging die in januari en februari nog zichtbaar was, is inmiddels omgeslagen.

Michel Verdoold: ‘Door de onzekere politieke en economische omstandigheden stellen organisaties investeringen en inhuur van nieuwe hoogopgeleiden uit en de professionals zelf lijken niet van plan om van baan te veranderen in deze tijden. Marketeers worden echter ontzien. Zij leveren een strategische bijdrage aan het ontginnen van nieuwe markten en het ontwikkelen van nieuwe producten. Vooral online- en retailmarketeers zijn erg in trek op dit moment. Voor hen zijn er volop mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Voor alle andere communicatie- en marcomprofessionals is het nu niet het moment om van baan te veranderen. De spoeling aan vacatures is dun en de kans op een vast contract bij een nieuwe baan is zeer klein.’

Achter net vissen
Voor werkgevers is het van belang om goed zicht te houden op hun behoefte aan marketingprofessionals. Michel Verdoold: ‘Als je niet in staat bent om een aantrekkelijke werkomgeving en functie te bieden, loop je het risico dat je achter het net vist als het gaat om het aantrekken van goede marketeers. Ze zijn lastig te vinden en moeilijk te binden, terwijl ze essentieel zijn voor het succes van je organisatie. De bijdrage van marketeers aan de visieontwikkeling en strategische koers van een organisatie zijn een belangrijke toegevoegde waarde. Uit ons onderzoek naar Wendbaarheid komt naar voren dat 82 procent van de onderzochte organisaties het wendbaarder maken van hun organisatie hoog op de agenda heeft staan, 27 procent vindt dat visieontwikkeling en het bepalen van de strategische richting het grootste effect heeft op het wendbaarder worden. Een goede marketeer kan daarbij een essentiële rol spelen.’

In het verleden was te zien dat de vraag naar uitvoerende communicatie-, marcom- en marketingprofessionals harder afnam dan vraag naar management. De afgelopen twee maanden was sprake van een omgekeerd beeld: de vraag naar marketing- en communicatiemanagers daalde juist met 28 procent en de vraag naar uitvoerende professionals met slechts 10 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in