Overslaan en naar de inhoud gaan

Verscheidenheid producten in 15 jaar verdubbeld

Er komen steeds meer producten en ze gaan steeds korter mee. ‘Productvereenvoudiging kan meer dan 100 miljard besparen.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de afgelopen 15 jaar is de verscheidenheid aan producten verdubbeld en de levenscyclus met een kwart afgenomen.

related partner content for mobile comes here

Dit leidt tot onnodig hoge productie- en distributiekosten in economisch zware tijden, zo blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants.

De sterke toename van het aantal producten zou verschillende oorzaken hebben. Door toenemende globalisering passen bedrijven hun producten aan op de lokale markten.

Daarnaast hebben consumenten steeds hogere en specifiekere eisen, waardoor de levenscyclus van producten korter wordt.

En bedrijven doen er alles aan bestaande en nieuwe klanten aan zich te binden door continu onderscheidend te zijn. Deze eindeloze variatie zorgt volgens Roland Berger Strategy Consultants voor een explosie van de kosten.

Alexander Belderok, partner bij Roland Berger in Nederland, adviseert om processen te standaardiseren en vaker gebruik te maken van dezelfde basis onderdelen.

Belderok: ‘Bedrijven maken de fout bij de ontwikkeling van nieuwe producten álle onderdelen uniek te willen maken. ‘Volkswagen heeft bijvoorbeeld een standaard onderstel ontwikkeld dat onder meer dan 40 nieuwe modellen komt, van de kleine VW Polo tot de grote gezinsauto Passat. Daarmee worden aanzienlijke besparingen behaald en blijft de auto voor de consument betaalbaar. Er blijft zodoende meer tijd en geld over om te investeren in écht onderscheidende onderdelen die ook voor de consument herkenbaar zijn.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in