Verscheidenheid producten in 15 jaar verdubbeld


In de afgelopen 15 jaar is de verscheidenheid aan producten verdubbeld en de levenscyclus met een kwart afgenomen.
Dit leidt tot onnodig hoge productie- en distributiekosten in economisch zware tijden, zo blijkt uit een studie van Roland Berger Strategy Consultants.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe sterke toename van het aantal producten zou verschillende oorzaken hebben. Door toenemende globalisering passen bedrijven hun producten aan op de lokale markten.
Daarnaast hebben consumenten steeds hogere en specifiekere eisen, waardoor de levenscyclus van producten korter wordt.
En bedrijven doen er alles aan bestaande en nieuwe klanten aan zich te binden door continu onderscheidend te zijn. Deze eindeloze variatie zorgt volgens Roland Berger Strategy Consultants voor een explosie van de kosten.
Alexander Belderok, partner bij Roland Berger in Nederland, adviseert om processen te standaardiseren en vaker gebruik te maken van dezelfde basis onderdelen.
Belderok: ‘Bedrijven maken de fout bij de ontwikkeling van nieuwe producten álle onderdelen uniek te willen maken. ‘Volkswagen heeft bijvoorbeeld een standaard onderstel ontwikkeld dat onder meer dan 40 nieuwe modellen komt, van de kleine VW Polo tot de grote gezinsauto Passat. Daarmee worden aanzienlijke besparingen behaald en blijft de auto voor de consument betaalbaar. Er blijft zodoende meer tijd en geld over om te investeren in écht onderscheidende onderdelen die ook voor de consument herkenbaar zijn.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid