(Onderzoek) Budget search stijgt in 2013


Meer dan de helft van de adverteerders (57 procent) geeft aan dat het budget voor SEA (search engine advertising) in 2013 stijgt (33 procent) of flink stijgt (24 procent) ten opzichte van dit jaar. De bureaus zijn iets enthousiaster: 65 procent schat in dat het budget voor SEA bij klanten in 2013 zal stijgen (46 procent) of flink zal stijgen (37 procent).
Op dit moment budgetteren de meeste adverteerders tot 2.500 per maand voor SEA. Dit budget is tussen 5 en 25 procent van het totale marketingbudget bij 65 procent van de adverteerders.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoor SEO (search engine optimization) geeft 51 procent van de adverteerders een stijging (31procent) dan wel een flinke stijging (20 procent) aan voor 2013.
De bureaus verwachten een grotere stijging. 84 procent schat in dat het budget voor SEO bij klanten in 2013 zal stijgen (47 procent) of flink zal stijgen (37 procent).
De meeste adverteerders (35 procent) investeren tot 500 euro per maand aan SEO. Bij 57 procent van de adverteerders is dit budget minder dan 5 procent van het totale marketingbudget.
Eigen beheer
56 procent van de adverteerders beheert SEA campagnes volledig of gedeeltelijk zelf, en 80 procent voert SEO volledig of gedeeltelijk zelf uit. Adverteerders houden SEO dus meer in eigen beheer dan SEA. Kostenbesparing wordt als belangrijkste reden gegeven.
Bijna alle ondervraagde bureaus adverteren op Google (94 procent) voor hun klanten. Facebook en LinkedIn volgen met respectievelijk 68 procent en 47 procent. Webanalytics en SEO-tools zijn de meest gebruikte tools door bureaus ten behoeve van de zoekmachinemarketingactiviteiten (resp. 91 procent en 88 procent). Het opslaan van SEM-data in systemen als CRM, CMS en/of andere (interne) systemen zou voor 67 procent van de bureaus een belangrijke innovatie zijn.
Het volledige rapport is hier te downloaden.
Doe mee aan het volgende onderzoek: 'De Marketeer in 2013'
De DM Barometer doet de komende tijd onderzoek naar ´De marketeer in 2013´. Hoe gaat u als marketeer 2013 in? What’s hot and what’s not? En wat zijn uw verwachtingen voor het vakgebied van dialoogmarketing? Een korte enquête om het klimaat te peilen van het komende jaar.
Laat weten wat u verwacht van 2013 en vul de enquête in. Als dank voor uw moeite ontvangt u gratis het onderzoeksrapport. In dit rapport wordt een vergelijking opgenomen met de resultaten van voorgaande jaren. Het beantwoorden van de vragen neemt slechts zeven minuten van uw tijd in beslag. De antwoorden worden anoniem verwerkt.
De DM Barometer is een onderzoek van DDMA, NIMA, OMG/Mailmedia en Tijdschrift voor Marketing naar de bestedingen en trends in de dialoogmarketing. Op www.dm-barometer.nl worden alle rapporten van de DM Barometer getoond van 2005-2012.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid