Overslaan en naar de inhoud gaan

Van 90% zenden naar 80% luisteren

In een mooi opgebouwd betoog liet de emeritus hoogleraar zien hoe grote maatschappelijke trends zoals de individualisering, de erosie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Binnen die hoofdbewegingen passen dan ontwikkelingen zoals het versmelten van communicatiedisciplines (een grensvervaging tussen corporate communicatie, interne communicatie en marketingcommunicatie), het ontstaan van de communicatieve organisatie waar iedereen communiceert en via sociale media direct met de omgeving in contact staat, een omgeving die zelf in conversaties betekenis geeft aan het handelen van die organisaties, in plaats van dat de organisatie daar nog het primaat of de controle over kan hebben. Legitimatie verdringt reputatie als onderwerp van eerste aandacht: accountability richting de eigen groep en naar de omgeving.

related partner content for mobile comes here

Voor de communicatieprofessional betekent dit een verschuiving van het produceren en regisseren van communicatie-activiteiten naar het managen van de communicatie van anderen: de organisatie helpen beter te communiceren. Vanuit de kerntaken van het beroepsniveauprofiel gedacht: Analyseren-in kaart brengen van hoe er over de organisatie gesproken wordt, wat mensen echt vinden en welke framing daarbij pas; Adviseren - hoe organisaties communicatiever te maken; Creeren - iets doen ontstaan zonder de noodzaak daar zelf een actieve rol in te spelen; Organiseren - van ontmoetingen met de organisatie; Begeleiden - van mensen om hen communicatiever te maken; Managen - van processen en identiteit.

De traditioneel ingerichte communicatiefunctie zal niet in staat zijn om deze nieuwe rolinvulling gestalte te geven. En waar dat toe leidt bleek uit een nieuwsbericht vorige week op waarin directeur communicatie Joep Mourits van Rabobank Nederland aan het woord was over een drastische reorganisatie van zijn afdeling. Niet langer de middelenproductie maar de dialoog met stakeholders staat daar centraal. En waar daardoor niet langer plek is voor 92 mensen, maar voor 52 mensen, een afname van maar liefst 43%. Grote vraag blijft: zijn degen die dan overblijven in staat om de 'rolwissel' succesvol inhoud te geven?

Volgens mij breken er gouden tijden aan voor die adviseurs en coaches die beschikken over de kwaliteiten om vakgenoten hierbij te begeleiden !

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in