Overslaan en naar de inhoud gaan

Pinnen bij de Bank Anno Nu

Ik ben niet zo’n fan van wat ik een reclamecreatief laatst hoorde noemen ‘moppentrommel’-reclame. Met van die quasi-grappige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik ben niet zo’n fan van wat ik een reclamecreatief laatst hoorde noemen ‘moppentrommel’-reclame. Met van die quasi-grappige typetjes zoals de onlangs gesneuvelde Tineke Schouten in de C1000 commercials. Maar vaak moet ik mezelf terugfluiten; je bent nu eenmaal de doelgroep niet, denk ik dan. Toch kwam ik laatst weer een ‘humor om te lachen’ commercial tegen uit nogal onverwachte hoek. Niet van een FMCG-fabrikant of retailer, maar van dienstverlener ABN AMRO. Het gaat om een hele serie filmpjes – ook gelanceerd via YouTube – waarbij het merk betalen met je pinpas aan de man brengt.

related partner content for mobile comes here
Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Bea en Gea moeten het namelijk een week lang zonder cash doen. En elke dag belanden ze in een nieuwe situatie waarin hun pinpas oh zo handig is. Zo ook in dit filmpje bij de antiquair. Op z’n best zou ik dit werk willen omschrijven als een parodie op reclame - alleen niet zo'n hele goeie. Maar los van het feit dat ik er kromme tenen van krijg, begrijp ik niet zo goed dat ABN AMRO pinnen introduceert. Elke bank heeft toch een pinpas? Dat wist míjn oma 10 jaar geleden al.

En ook al richt de ABN AMRO zich hier duidelijk niet op mij, toch vraag ik me af of de vergrijzende Nederlandse bevolking zich op deze manier aangesproken wil zien. Is het niet een van de basisregels van seniorenreclame dat je senioren niet als zodanig stereotypeert?

Mijn grootste vraagteken wordt echter ingeleid door de vraag waar de ‘Bank anno nu’ is gebleven. De bank die ooit de Bank heette, heeft zijn moderne imago hier ingeruild voor een bank die op oubollige wijze uitlegt dat je met een pinpas kunt pinnen (sic).

Op zichzelf begrijp ik best dat de kredietcrisis het zelfvertrouwen van sommige banken een knauw heeft gegeven. En al helemaal dat ze niet zo hoog meer van de toren kunnen blazen – daar schreef ik mijn vorige nog over. Maar met deze laagdrempeligheid – om niet te zeggen platvloersheid - doet ABN AMRO zichzelf toch echt tekort. Als er namelijk één bank is die nog steeds op geloofwaardige wijze een moderne bank met aspiratie kan neerzetten, dan is het ABN AMRO wel. Wat dat betreft heeft de ABN volgens mij nog steeds een ijzersterk imago. Ik heb daarom ook zo’n vermoeden dat men zich bij de ABN AMRO op z’n zachtst gezegd niet zal herkennen in deze reclame. En dat Bea en Gea heel snel bijgezet zullen worden in het reclamegraf van irritante typetjes.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in