Meer blauw op Twitter


Over Politie Twente werd met 6.841 berichten in drie maanden tijd online het meest geschreven. Een piek in de berichtgeving vond plaats op 23 maart toen de zesjarige Louisa als vermist werd opgegeven en een roofvogel ontsnapte. Vele retweets volgden. Het meisje was dezelfde dag nog terecht, de vogel niet.
Het politiekorps van Zuid-Holland-Zuid kwam vaker positief naar voren, namelijk in 38 procent van de gevallen. Mensen waren ontzettend positief over de realtime inzet van Twitter door Politie Zuid-Holland-Zuid, ten tijde van een incident op de autoweg.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet meest negatief werd met 89 procent online geschreven over Politie Utrecht. Met name ten tijden van de stakingen kregen zij de volle laag. Daarnaast krijgt het twitteraccount van dit korps regelmatig te maken met kleine ergernissen van de doelgroep, zoals een traumahelikopter die voor oefening opstijgt en een betaald meldnummer.
Bijna 93 procent van de online berichtgeving is afkomstig van Twitter en ongeveer 20 procent wordt door de korpsen zelf verstuurd.
De online PR van Politie Haaglanden leverde in drie maanden tijd €901.167 aan free publicity op. Dat wil zeggen dat de politie door al dat getwitter niet alleen zaken oplost en burgers informeert, maar tegelijkertijd werkt aan het gezicht van de politie onder de bevolking.
Berichten over acties van de politie komen vaker negatief naar voren in traditionele media, wat het imago van ’s lands beveiliger geen goed doet. Je ziet echter dat door de interactie via Twitter meer begrip en dankbaarheid ontstaat, maar dat het medium ook de betrokkenheid van de burgers bij de politie enorm vergroot. Er is een lagere drempel ontstaan voor het melden van zaken die men ziet gebeuren op straat en ook de kleine succesjes van de politie worden zichtbaar. Dat doet het imago veel goed, meent Clipit.
Infographic van het onderzoek:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid