Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer blauw op Twitter

Elk politiekorps heeft tegenwoordig een eigen Twitteraccount en krijgt ook veel buzz via oplettende twitterende burger. Dat blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over Politie Twente werd met 6.841 berichten in drie maanden tijd online het meest geschreven. Een piek in de berichtgeving vond plaats op 23 maart toen de zesjarige Louisa als vermist werd opgegeven en een roofvogel ontsnapte. Vele retweets volgden. Het meisje was dezelfde dag nog terecht, de vogel niet.

related partner content for mobile comes here

Het politiekorps van Zuid-Holland-Zuid kwam vaker positief naar voren, namelijk in 38 procent van de gevallen. Mensen waren ontzettend positief over de realtime inzet van Twitter door Politie Zuid-Holland-Zuid, ten tijde van een incident op de autoweg.

Het meest negatief werd met 89 procent online geschreven over Politie Utrecht. Met name ten tijden van de stakingen kregen zij de volle laag. Daarnaast krijgt het twitteraccount van dit korps regelmatig te maken met kleine ergernissen van de doelgroep, zoals een traumahelikopter die voor oefening opstijgt en een betaald meldnummer.

Bijna 93 procent van de online berichtgeving is afkomstig van Twitter en ongeveer 20 procent wordt door de korpsen zelf verstuurd.

De online PR van Politie Haaglanden leverde in drie maanden tijd €901.167 aan free publicity op. Dat wil zeggen dat de politie door al dat getwitter niet alleen zaken oplost en burgers informeert, maar tegelijkertijd werkt aan het gezicht van de politie onder de bevolking.

Berichten over acties van de politie komen vaker negatief naar voren in traditionele media, wat het imago van ’s lands beveiliger geen goed doet. Je ziet echter dat door de interactie via Twitter meer begrip en dankbaarheid ontstaat, maar dat het medium ook de betrokkenheid van de burgers bij de politie enorm vergroot. Er is een lagere drempel ontstaan voor het melden van zaken die men ziet gebeuren op straat en ook de kleine succesjes van de politie worden zichtbaar. Dat doet het imago veel goed, meent .

Infographic van het onderzoek:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in