
Van ANP, Nu.nl, De Telegraaf, AD en Shownieuws tot aan The Daily Mail in Engeland: de ophef die de eerste EK- actiecommercial van de Nederlandse Energie Maatschappij en RadeMakkers bij de ambassadeur van de Oekraïne veroorzaakte, ging er in als koek bij de internationale media.
'Oekraïne kwaad over Nederlandse tv-reclame', kopte vanochtend AD op de voorpagina: 'Oekraine staat op zijn achterste benen vanwege een reclamespotje van de Nederlandse Energie Maatschappij met Henk Spaan, Victor Reinier en een aantal Oekraiense vrouwen. De stereotype manier waarop schaars geklede aantrekkelijke Oekraiense vrouwen in de spot figureren, vormt de steen des aanstoots.'
'Hou 'm thuis' is de slogan van de EK-commercial van NL Energie. De actie en het idee: iedereen die nu overstapt op een drie- of vijfjarig contract krijgt een EK thuistap cadeau, een slimme manier om je man thuis te houden. Dat is heel verstandig volgens NL Energie: kijk maar eens op Google afbeeldingen en geef de zoekopdracht 'ukranian woman'.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeDe ambassadeur van Oekraine was not amused en ontbood de directie van NL Energie gisteren voor een gesprek, waar Shownieuws gisteravond beelden van toonde. Het stond ook op rtl.nl, op nu.nl en op google.
Joost Rademaker, managing partner van RadeMakkers, had met van alles rekening gehouden, maar niet met een boze ambassadeur van de Oekraine, zegt hij: 'Dat de KNVB boos zou zijn hadden we wel verwacht. We hadden ook van alles juridisch laten uitzoeken van tevoren, maar dit hebben we niet aan zien komen en ook niet dat de aandacht zo groot zou zijn. Gelukkig kon de ambassadeur het filmpje beter waarderen na het gesprek met de directie. Hij weet ook wel dat Oekraine zich openlijk profileert als het land van de mooie vrouwen, zelfs op de website van de KNVB doen ze dat, dus ons filmpje is op pure realiteit gebaseerd.'
Deze EK-campagne is de eerste die RadeMakkers voor de Nederlandse Energie Maatschappij heeft gemaakt.
De campagne gaat zeven weken lopen op televisie, print en outdoor en krijgt elke week een verrassende wending met weer een andere bekende Nederlander, belooft Rademaker.
Concept: Lodewijk van der Peet, Marc Linderhof
Klant: Michael Nobel, Pieter Schoen
Productie: MacGyver
Producer: Rinie Jansen
Regie: Lodewijk van der Peet
Geluid: Studio de Keuken
Voice-over: Annet Malherbe
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee