Typespotting 5: een nieuwe DIN aan het letterfirmament
Linotype bracht afgelopen week een nieuwe interpretatie van de klassieke schreefloze normletter DIN 1451 op de markt: de DIN Next. En Linotype pakt het meteen groot aan: de familie omvat 7 gewichten van ultra light tot black, een condensed serie en heeft als extraatje ook nog 4 rounded gewichten. Een nieuwe concurrent dus van de FF DIN, de letter van onze landgenoot Albert-Jan Pool waarmee de FontShop al ruim 10 jaar groot succes heeft?
Historie van de DIN
Albert-Jan Pool – ontwerper van de FF DIN – heeft zich de afgelopen jaren verdiept in de geschiedenis van deze letter. “DIN staat voor Deutsches Institut fu?r Normung. Dat instituut organiseert sinds begin vorige eeuw standaardisering, onder andere in de Duitse industrie. De afspraken gaan over van alles, van stekkers en schroeven tot de lichtgevoeligheid van films, papierformaten, technische tekeningen en dus ook lettertypes. De DIN is een schreefloos lettertype, dat je in Duitsland overal tegenkomt. Het is vooral bekend in de variant DIN 1451, te zien op de bewegwijzering van de Duitse autobahn.
De DIN werd heel lang beschouwd als een lelijk eendje. De letter is simpelweg opgebouwd uit rechte lijnen en cirkels. Daardoor ziet het er onbeholpen uit, vonden ze, want de overgang van cirkel naar rechte lijn wordt waargenomen als een onregelmatigheid. Typisch het werk van een paar ingenieurs, zo was lange tijd het idee.”
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
FF DIN van de FontShop
Letterontwerper Erik Spiekermann begon in 1989 samen met Neville Brody een online letterwinkel, de FontShop. Hij besloot ook zelf lettertypen in de markt te zetten en vroeg Albert-Jan Pool in 1994 om aan de slag te gaan met de DIN. "Albert-Jan did only the normal version first and the condensed much later and kept the inconsistencies. He did not design an interpretation of the original DIN, but he simply made it better. FF DIN is what the original would have looked like if a typedesigner had designed the original DIN back in the late 20s. He kept the neutral, official, ‘undesigned’ and slightly teutonic character, which is the reason for its worldwide success. It still looks undesigned but is very usable across the weights. The weights are the new thing here and it is what makes FF DIN usable. Albert did a great job in carrying the characteristics across from Light to Black. My contribution was to give him those 5 weights to go for and to tell him that I wanted it to look like the original, but better.”
Sinds 2000 behoort de FF DIN tot de vijf best verkochte lettertypen van de FontShop. Tal van bedrijven en organisaties gebruiken ’m, van de Karwei Bouwmarkt tot Coca-Cola en autofabrikanten als Honda en Jaguar.
Waarom een nieuwe DIN?
Linotype zal de afgelopen jaren ongetwijfeld met enige afgunst gekeken hebben naar het succes van de FF DIN. Erik Spiekermann: “FF DIN has been a bestseller for more than 10 years and Linotype are going through their library trying to find new life in their old faces. They have not been successful in releasing really new designs since Neue Helvetica in 1983.” De DIN Next van Akiro Kobayashi is een veel vrijere interpretatie van de oorspronkelijke DIN letter. Veel van de ‘quirkyness’ van de oorspronkelijke ingenieursletter is in deze interpretatie gladgestreken. De toevoeging van een afgeronde variant van de DIN lijkt een slimme tegenzet van Linotype. Albert-Jan Pool ontwierp ook al een rounded versie van de FF DIN maar deze is helaas nog niet op de markt gebracht door de FontShop. Misschien brengt de DIN Next hen op andere gedachten...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid