Nieuwe merkpositionering Philips: innovation and you
De rebranding werd 13 november bekend gemaakt in het hoofdkantoor van Philips in Amsterdam. CEO Frans van Houten legde aan de verzamelde pers uit waar het de komende jaren bij Philips om draait. Van Houten: ‘De merkpositionering was nodig om relevant te blijven. We willen up-to-date zijn wat betreft de behoeften van consumenten, veranderingen omarmen en makkelijk kunnen versnellen. Dit reflecteert terug op de merkidentiteit.’
De nieuwe merkpositionering past volgens Van Houten in de ambitie van Philips om een leidend technologiebedrijf te worden. Van Houten: ‘We zijn met deze reis gestart in 2011, hebben inmiddels ons portfolio veranderd en een nieuwe naam gekozen. De nieuwe merkpositionering is een volgende stap in de transformatie.’
Nu is het zaak te versnellen. Van Houten: ‘De nieuwe merkpositionering laat veel beter de missie van Philips zien: we willen het leven van mensen verbeteren middels betekenisvolle innovatie. Als technologiebedrijf dienen we innovaties te ontwikkelen waarmee we sneller kunnen groeien, met innovaties die persoonlijk en effectief zijn. Met deze persoonlijke touch positioneren we ons als “solutions provider”, om ons te beschermen tegen “commoditisering”.’
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaVerdubbelen
Philips investeert jaarlijks 1,8 miljard euro in R&D. Van Houten: ‘We bereiken nu 1,5 miljard mensen met onze producten. Dat moeten er 3 miljard zijn in 2025. We willen het bereik van Philips in de wereld verdubbelen.’
Volgens Van Houten refleceert de nieuwe brandline zowel de b2c als b2b-activiteiten van Philips. De fabrikant haalt op dit moment al 70 procent van de omzet uit business-to-business activiteiten. 40 procent van de omzet wordt in healthcare behaald (33 procent in lighting, 17 procent consumer lifestyle), en de verwachting is dat dat percentage in de toekomst alleen maar zal groeien.
Philips werkt bijvoorbeeld aan producten die ervoor kunnen zorgen dat patienten eerder van de intensive care naar een algemene afdeling verplaatst kunnen worden. Zoals nu gebeurt in een ziekenhuis in Zuid-Nederland, aldus Van Houten. Producten die maken dat patienten eerder naar huis kunnen, of dat ouderen langer thuis verzorgd kunnen worden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De gezondheidszorg is complex, met veel regels en stakeholders.
Volgens Van Houten is de techniek om zorg te verbeteren al aanwezig, maar zijn nieuwe businessmodellen nodig om tot een echte doorbraak te komen. Daarnaast wordt preventie steeds belangrijker. Van Houten: ‘We willen gezondheidszorg betaalbaarder en toegankelijker maken.’ Zo startte Philips 3 jaar geleden samen met Achmea de stichting ‘Zorg binnen bereik’, waarin ze met alle zorgstakeholders nadenken over oplossingen voor zorg op afstand.
Campagne
Philips investeert enkele tientallen miljoenen in de communicatie rondom de nieuwe merkpositionering. De campagne om de nieuwe tagline tussen de oren van de mensen te krijgen, start in Nederland in januari. Maar volgende week wordt er internationaal al een samenwerking met CNBC aangekondigd. Andere mediapartners zijn onder andere Wall Street Journal en Linkedin.
De merkpositionering wordt ondersteund door een digitaal storytelling platform, waarop de fabrikant een serie innovaties laat zien die een positieve impact hebben op het leven van mensen. Zowel in healthcare als in lighting en consumer lifestyle.
Logo
Het nieuwe logodesign, geschikt gemaakt voor digitaal gebruik en mobile, en grijpt terug naar het bekende schild, dat voor het eerst in 1934 als trademark werd gebruikt, en refereert aan radiogolven en de sterren in de hemel.
Van Houten: ‘Dat merkschild liet al zien hoe innovatie, in de vorm van radiocommunicatie, mensen dichterbij elkaar bracht, en hun leven verbeterde. Vandaag de dag is het schild een symbool geworden van innovatie en vertrouwen.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid