Lezers willen bekende krantenopmaak op iPad (onderzoek)
[MarktingOnline.nl]
Daarnaast toont de studie aan dat hoe meer de digitale krant lijkt op de gedrukte uitgave, des te meer lezers bereid zijn om te betalen.
Onder het thema ‘Publishing in a digital future’ wil Visiolink, een bedrijf gespecialiseerd in digitale krantenoplossingen voor de Europese mediabedrijven samen met met Aarhus Universitet in kaart brengen voor welke soorten digitale content de krantenlezers van de toekomst willen betalen en wat de beste manier is om de content op de individuele platforms te presenteren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTwee versies In de pilotstudie werd een groep lezers gevraagd om twee verschillende app-versies van dezelfde krant op de iPad te testen. Eén versie is een één-op-éénkopie van de krant - een identieke digitale uitgave van het gedrukte dagblad. De andere versie is een zogenaamde ‘sjabloongebaseerde nieuwsreader’, ook met artikelen en foto’s uit de gedrukte krant, maar in een opmaak die op digitale conventies berust, die hoofdzakelijk bekend is van internet, zonder dat de papieren krant direct herkenbaar is.
Eén conclusie van het onderzoek is dat lezers de voorkeur geven aan de versie die op de gedrukte krant lijkt. Vooral vanwege de betrouwbaarheid, herkenbaarheid en het overzicht.
Hogere prijsAan de deelnemers van hetzelfde onderzoek werd gevraagd wat ieder van deze twee digitale uitgaven van de krant volgens hen kost. Daarnaast gaven ze antwoord op de vraag wat ze zelf zouden willen betalen. Beide apps werden veel goedkoper ingeschat dan hun werkelijke prijs, hoewel de deelnemers vermoedden dat de één-op-éénversie ongeveer tweemaal zoveel kost als de sjabloongebaseerde versie.
BetalingsbereidheidDe algemene houding is dat digitale kranten per definitie goedkoper zouden moeten zijn dan gedrukte kranten. Lezers willen graag betalen voor lange en diepgaande artikelen, maar niet voor korte, internetachtige nieuwsberichten. En dit geldt ongeacht leeftijdsgroep en geslacht. Jongeren onder de 30 en ouderen boven de 50 zijn het meest bereid om voor de krant te betalen. De leeftijdsgroep 30-50 jaar is het minst betalingsbereid.
Het lijkt erop, menen de onderzoekers, dat het uiterlijk van de digitale krant invloed heeft op de betalingsbereidheid: men wil graag betalen voor aandacht voor details in de vorm van lay-out, foto’s, relevante infografieken, maar niet voor iets wat eruitziet als gratis online nieuwsberichten.
InteractiviteitswensHoewel lezers de één-op-éénversie van de krant hogere cijfers gaven dan de sjabloongebaseerde versie, bestaat in zijn algemeenheid de wens dat de digitale mogelijkheden beter worden benut. Daarbij gaat het om interactiviteit en de mogelijkheid van continu geüpdatet nieuws, maar ook om meer multimediacontent zoals galleries voor video’s en foto’s. Tegelijkertijd zouden lezers graag de mogelijkheid hebben om artikelen op sociale media te delen.
Potentiële doelgroepUit het pilotonderzoek blijkt dat jongere lezers een potentiële doelgroep zijn voor digitale kranten, als de lezers gewonnen kunnen worden voor de krant en de waarde ervan – hoewel de vraag wat waarde creëert door iedereen anders wordt beantwoord.
Het pilotonderzoek maakt deel uit van het project ‘Publishing in a digital future’, een samenwerkingsverband tussen Visiolink en de Universiteit van Aarhus. Deelnemers: 18 hoogopgeleide personen, in gelijke delen afkomstig uit Kopenhagen, Aarhus en Aalborg. 12 mannen en 6 vrouwen. Het onderzoek duurde twee weken
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid