De wereld keert zich om
Zelf organiserende consumenten.
Consumenten nemen steeds vaker zelf initiatieven en denken vrij buiten de bestaande kaders om, op zoek naar oplossingen. Ze gaan van hebben naar gebruiken, van
vermeerderen naar verminderen. Ze zijn onafhankelijk, met een grote mobiliteit en ondernemerszin.
Dit wordt niet alleen veroorzaakt door de crisis, maar vooral ook door het toenemende wantrouwen in instanties, overheden en grote bedrijven. De consument wil gezien worden in zijn behoeften, en gehoord worden over zijn expertise. In een traditionele markt met traditionele marketing is hiervoor geen ruimte.
Een voorbeeld hiervan zijn de zogenaamde broodfondsen. Wat nou een onbetaalbare arbeidsongeschiktheids- of ziektekostenverzekering voor zelfstandig ondernemers! Ze regelen het zelf met elkaar in een fonds waar je een beroep op kunt doen als je tijdelijk uit de roulatie bent.
Crowdfunding is een ander voorbeeld. Buiten de gevestigde financiële structuren om, helpen consumenten elkaar producten of diensten te realiseren. Of te organiseren, zoals in de People’s Supermarket in London. Hier leveren locale voedsel producenten voedsel aan een stedelijke gemeenschap. Het is meer dan een winkel: het is een microkosmos waar de deelnemers allemaal aan bijdragen. Door te produceren, door te kopen, door te koken.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe nieuwe consument is vrij, onafhankelijk, speels en creatief. Hij mixt en matcht zoals het hem belieft. Wanneer marketing staat voor waardecreatie, wat is dan de rol van marketing in deze omgekeerde wereld? Hoe kun je van waarde zijn voor een consument die precies weet wat hij wil?
Matchmaking
Nieuwe kansen liggen in het combineren en het vermengen van werelden die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Wat eens waardeloos was, is nu waardevol.
Stond marketing bij haar theoretische ontstaan in het begin van de twintigste eeuw in Illinois in dienst van de producent, nu liggen de kansen bij de consument. Maar hoe zien die kansen eruit? Dat is de uitdaging waar de marketingwereld nu voor staat.
Het verbinden van trends en marketing kan hier helderheid over verschaffen. Werken met trends betekent het in kaart brengen van veranderingen in de waarden waarmee de consument leeft.
Deskundigheid in het onderscheiden welke veranderingen van belang zijn en hoe ze zich verhouden tot andere ontwikkelingen is een expertise. Vroegtijdig waardeveranderingen op kunnen sporen schept de mogelijkheid hierop in te spelen. En op zoek te gaan naar antwoorden op vragen die nog niet gesteld zijn.
Een nieuwe wereld dient zich aan. Een wereld waarin miljarden mensen zichzelf willen manifesteren met hun ik-merk. Een wereld waarin ik-merken zaken met elkaar gaan doen in persoonlijke netwerken. Is marketing klaar voor het vervullen van een nieuwe rol?
Djenny Brugmans is trendwatcher bij ROZENBROOD en partner in TrendConnection.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid