Overslaan en naar de inhoud gaan

De Teletubbies van Telfort

Telfort wil graag het Alles-in-een pakket slijten en zet daarom telemarketeers in op de bestaande klanten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

“Dat is dan toch een mooi aanbod meneer Van Steenhoven”, kirt de telemarketeer van Telfort tegen mij, Paul Steenhoff. En ik ben het met haar eens, ondanks het feit dat ze mijn naam een beetje verkreukelt. Voor 15 euro per maand meer, krijg ik interactieve televisie en gaat de internetsnelheid omhoog naar 30 Mbps. Mooi, aangezien ik nu nog werk met een schijnbaar prehistorische snelheid van 4 Mbps. En die interactieve televisie, dat is meegenomen. Maar met mijn Plug & Pray-ervaring uit het verleden, heb ik geen zin om mijn weekend in de meterkast te slijten om de boel aan de praat te krijgen, onderwijl bellend met helpdesks die zelf ook niet weten hoe je een kastje aan de muur monteert. Dus ik wil wel, maar dan moet een monteur de boel installeren. Gratis. Een gratis monteur die niet eerder vertrekt voor alles weer draait. Geen probleem, die gratis monteur komt er. Ik moet alleen zelf nog controleren of ik contractvrij ben bij mijn kabelaar. Ze belt de volgende dag terug.

related partner content for mobile comes here

Gratis monteur?
En dat doet ze netjes. Althans, een mannelijke collega. Fijn dat ik contractvrij ben, dan staat niets ons meer in de weg. Dus ik loop met hem de afspraken na. Maar dan blijkt mijn modem in de meterkast geplaatst te moeten worden en dat mijn computer draadloos verbonden wordt, evenals de tv’s. En die monteur? Gratis? Daar kan hij zo snel niets van terugvinden. Check het even adviseer ik hem en bel me dan terug. En dat doet hij netjes. Ja, inderdaad, draadloze verbinding en die monteur, meneer, het is zo eenvoudig, dat is echt niet nodig. “Dan gaat het niet door”, luidt mijn commentaar. De beste man moet in conclaaf en zou terugbellen.

Alarmbellen
En dat doet hij netjes. Althans, een vrouwelijke collega. We lopen de stappen weer door en ik leg uit dat ik gewoon een bekabeld modem wil behouden aangezien mail en internet mijn levensaders zijn geworden en ik niet in een Wifi wil hangen. “Uiteraard”, spreekt de dame, “U behoudt sowieso een bekabelde internetverbinding, alleen de televisie wordt draadloos.” Ook de gratis monteur is weer uit het systeem gevallen, waarop de dame mij probeert te overtuigen van de simpelheid van de installatie. Ja, een monteur kan, maar dat kost u dan wel 70 euro, luidt nu het belscript. Maar gisteren was de monteur toch nog gratis? “Plug & Pray” klinkt het in mijn achterhoofd. Alarmbellen gaan rinkelen en ik wijs de dame op het feit dat het aan de telefoon al fout gaat, dat collega’s elkaar tegenspreken, beloften doen die ontkracht worden door collega’s en dat dit mij weinig vertrouwen geeft voor een stabiele toekomst met dito verbinding, laat staan ongestoord beeld. “Laat u maar”, spreek ik om aan deze Teletubbie-bijeenkomst een eind te maken. “Eigenlijk wil ik alleen sneller internet, aangezien u zegt dat mijn snelheid van vorige eeuw is. That’s all.” Dat ik dan kan bellen met de Helpdesk. Dus dat doe ik.

Minder voor meer
Op die Telfort Helpdesk valt helemaal niets aan te merken. Snel en kundig. Of ik al weet dat er een Alles-in-een…? Ja, daarom bel ik u juist. Dat wil ik dus zeker niet meer, maar jullie zeggen dat ik een prehistorische snelheid heb en dat wil ik verhogen. Geen probleem, de snelheid gaat naar 30 Mbps. En natuurlijk wil ik weten wat dat gaat kosten, want meer is nooit minder betalen. Toch? Maar wél bij Telfort. In plaats van iets over de 30 euro, ga ik nu 25 euro betalen. Dus ik betaalde teveel voor een verouderde verbinding. Moet ik alleen nog een nieuw modem hebben, bedenk ik me. Een modem dat deze aanstormende tsunami aan Mbps kan verstouwen. “Dat modem zenden we u toe. Gratis.” Dus daar hoef ik niet voor te betalen? Dat is gratis zoals gratis bedoeld is van niets betalen? “Dat is gratis meneer, we zenden het u toe”, verzekert de helpsdeskman mij. Verbluft hang ik op. Dat belletje bespaart me 60 euro per jaar, mijn internetsnelheid verzevenvoudigt zeker en een gratis modem is onderweg.

Bel-me-wél register
Leuk dat die telemarketeers er zo’n rommeltje van maken. Zo ontdek je tenminste dat je al geruime tijd teveel betaalt voor te weinig. Kijk, als ze daar nu eens een paar telemarketeers opzetten. Telemarketeers aller landen! Bel me asjeblieft met de boodschap dat ik minder ga betalen maar veel meer krijg! Dat ik eigenlijk al een tijd teveel betaal. Bel me! Ik smeek het jullie! Daar wil ik wel een apart Bel-me-wél register voor opzetten! Marketingmanagers bij Telfort: besef dat je zo klanten maakt voor het leven, in plaats van telemarketeers aan te zetten klanten pakketten door de strot te duwen waar ze eigenlijk niet op zitten te wachten. Telemarketeers die per gescoorde klant worden afgerekend en die als jij in de nachtelijke uren geteisterd wordt door niet-bestaand-wachtwoord, system-error 23#2*, back-up failures, no-signals en uw-account-kan-niet-worden-geactiveerd of You-are-not-authorized-to- perform-this-action, genieten van een ongestoorde slaap. Ik bekijk Telfort nu net zo serieus als Laa-Laa, Po, Dipsy en Tinkie Winky in Teletubbieland. Leuk voor kinderen, maar verwacht niet dat nadenkende volwassenen je serieus nemen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in