Overslaan en naar de inhoud gaan

E-mailadres = functioneel goud!

Ondanks dat we de afgelopen tien jaar enorm veel ontwikkeling hebben meegemaakt met de verdere opkomst van internet en daaruit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Digitale post
E-mail was hip: in de jaren 90 kon je er -een modern- iemand digitaal mee bereiken. E-mail werd vervolgens hipper: HTML opmaak deed zijn intrede waardoor het gehalte van fleurigheid en interactie toenam. En, ondanks dat je misschien thuis nog niet over een internetaansluiting beschikte, kon je wel gratis een adres aanmaken bij een provider: de Hotmails schoten als paddenstoelen uit de grond. Meer dan 1 e-mailadres was toen nog leuk en stoer…

related partner content for mobile comes here

Online toegang
De jaren 2000 zorgde er voor dat je niet alleen digitale post kon ontvangen, maar ook dat je met je e-mailadres -fungerend als unieke ID- toegang kon krijgen tot de eerste online functionaliteiten: bedrijfsnetwerken, portalwebsites, online shopping etc. Vandaag de dag gebruiken we ons e-mailadres nog steeds als unieke ID. Zowel handig voor de consument als voor bedrijven voor onderhouden van klantprofielen en het waarborgen van privacy-doeleinden: de “Mijn Accounts” zijn inmiddels al commodity geworden.

Customer Buying Journey
Veel organisaties kunnen er niet meer om heen: in de customer buying journey zit minimaal 1 digitaal contactmoment waarbij het verkrijgen van een e-mailadres significant is om de klant te kunnen bereiken in zijn reis naar het eindproduct. Hoe eerder dit moment plaatsvindt, des te beter men kan inspelen op het aankoopgedrag van de klant: is het niet in de Attention fase, dan is het wel in de action fase van het AIDA model.

Big data & profiling
Maar ook in de context van big data speelt het e-mailadres steeds vaker een belangrijke rol: namelijk het identificeren van personen of persona’s (type persoon). Wanneer organisaties over veel verschillende klantbestanden beschikken (die uit de bekende 101 systemen afkomstig zijn!), is het e-mailadres een welkome manier om de juiste identiteit vast te stellen door dienst te doen als unieke sleutel binnen de verschillende databases: elke e-mailadres bestaat immers maar 1x en geeft daarmee een grote waarschijnlijkheid af dat het om één en dezelfde persoon gaat. Dit is essentieel bij het vergelijken van verschillende databases om later over te kunnen gaan tot profiling voor verdere marketingdoeleinden.

Het e-mailadres heeft zich door de jaren heen dus sterk geëvolueerd in functioneel gebruik. Van plat digitale postetiket tot en met een multifunctionele digitale identifier. Veel organisaties realiseren zich nog niet dat dit kansen met zich meebrengt. Zowel voor de eindgebruiker als de organisatie zelf: het faciliteert in gebruikersvriendelijkheid en usability aan de eindgebruikerskant en het schept marketingkansen aan de organisatiekant: zie bijvoorbeeld Spotify’s integratie met Facebook. Think about it!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in