Overslaan en naar de inhoud gaan

Jim Stengel,'grootste marketeer ter wereld' stapt op

Global marketing officer Jim Stengel van Procter & Gamble stapt onverwachts op.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Stengel (53), verantwoordelijk voor het 5,2 miljard dollar tellende marketingbudget van het concern stopt er vanaf 1 oktober mee, meldt .

related partner content for mobile comes here

Zijn opvolger wordt de vijf jaar jongere ex-financial Marc Pritchard die op dit moment nog president Global Strategy is.

Hoewel in de top van P&G de afgelopen tijd nogal wat personeelswisselingen kende, komt het vertrek van Stengel onverwacht.

De redenen voor zijn vertrek zijn nog niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat Stengel bij Procter & Gamble bereikt heeft wat hij heeft willen bereiken. Dat is in ieder geval de reden die een woordvoerder tegen Adage aangaf. En: 'Hij wil nu alles inzetten om een persoonlijk doel te bereiken. [Jim Stengel] is gedreven om alle marketeers ter wereld te laten inzien dat de kracht van marketing een positieve kracht in de wereld is. Hij zil zich daar 100 procent op kunnen focussen en is van mening dat daarvoor nu de tijd is aangebroken.'

Interview
Jim Stengel, die sinds 2001 global marketing officer is, gaf een klein jaar geleden een exclusief interview aan Tijdschrift voor Marketing.

Dat Stengels functie een belangrijke is, komt vooral omdat P&G jaarlijks acht miljard dollar in de media stopt. Maar de organisatie heeft in een paar jaar ook een omslag gemaakt. Met meer centraal geleide marketing en meer power achter de echt grote merken. Tegelijkertijd is de inzet van de middelen veranderd.

Aan Theo van Vugt vertelde hij in het septembernummer van 2007: 'Hoe ik met al die druk omga? Ik meen het serieus als ik zeg: dit is echt een leuke baan. Als je gestimuleerd wilt worden en veel wilt leren, dan is dit een goede plek. Je moet wel gefocust zijn: waar besteed ik mijn tijd aan? Iedereen wil met me praten en ik praat niet met iedereen. Wat heeft heeft deze onderneming nodig in de toekomst? Dat is mijn centrale vraag. Ik kijk verder dan vandaag of dit jaar. Dat is mijn filter. Ik scan en lees voortdurend en probeer vers te blijven en nieuwe dingen te zien.'

Toen u begon als cmo verkeerde P&G in zwaar weer. De beurskoers stond onder druk en de groei stagneerde. Nu lijkt de onderneming vrij succesvol. Uw mantra was toen en nu nog steeds 'The consumer is the boss'. Is er nog wel een uitdaging?
'We moeten de groei vasthouden. We hebben nu zes jaar achter elkaar onze groeidoelstellingen gehaald, het zevende zit er bijna op. Er zijn weinig bedrijven in deze industrie die dat een decennium hebben volgehouden. Dat is mijn doel, ons nieuwe mantra: niemand heeft het eerder gepresteerd.'

En dat wordt niet saai?
'We groeien én innoveren veel. Voor mij is het tweede niveau belangrijk: we moeten onze mindset veranderen. En dat gaat verder dan de inzet van de tactische middelen zoals minder tv-advertising of meer internet. The consumer is the boss, daar hebben we zes jaar onafgebroken over gepraat. Nu wordt het steeds meer: the consumer relationship is the boss. Bij alle bedrijven die echt doorgebroken zijn, draait marketing om die relatie met hun consumenten. Je moet je open stellen, authentiek zijn. We moeten consumenten verrassen, plezieren, ze aan het lachen maken.

'Ik gaf vandaag een presentatie aan onze marketeers en vroeg hen die relatie met de consument naar een hoger niveau te brengen. De principes zijn altijd dezelfde: als je kijkt naar je persoonlijke relaties, dan draait het om geven, luisteren, liefde en empathie. Je lacht én maakt fouten. Als bedrijf doen we dat nog te weinig. Maar we kunnen het wel. P&G heeft goede mensen.'

Als u terugkijkt naar de afgelopen zes jaar, wat was dan het moeilijkst?
'Geduldig blijven. We hebben 5.500 marketeers in dit bedrijf. Ik heb een netwerk van marketingleiders. We zien elkaar virtueel elke maand, persoonlijk twee tot drie keer per jaar. We kiezen samen wat de prioriteiten zijn voor dat jaar en dat moeten er niet te veel zijn. Je moet vooruitgang boeken. Ik wil altijd dat zaken sneller gaan. Je kunt niet met iedereen spreken, je moet kiezen. Ik probeer mijn tijd te spenderen aan de grote landen met de grote merken en retailers. Ik weet wat ik wil doen en hoe dat er uit ziet. Maar het moet sneller.'

Hoe ver bent u nog verwijderd van dat doel?
'Het is een reis, je arriveert nooit. Als je het gevoel krijgt dat je je bestemming bereikt, wordt het tijd om je baan op te zeggen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in