Overslaan en naar de inhoud gaan

Eenvoud als heilige graal

Het moderne businessmantra is: houd het simpel. Het tegengif tegen de huidige marketingpuinhoop?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bedrijfsleven smacht massaal naar eenvoud op alle niveaus - van productdesign (hoe iPodder, hoe beter) tot organisatiedesign (hoe platter, hoe beter). Er zijn tegenwoordig zelfs simpliciteitsgoeroes. Zoals MIT-prof, computerwetenschapper en grafisch vormgever John Maeda, die in 2004 tegelijk met een modeontwerper, architect, radioloog en autodesigner werd benoemd in Philips’ sense and simplicity-adviesraad.

related partner content for mobile comes here

Maeda hekelt het hypegehalte van eenvoud: ‘Het is een soort marketingjus geworden die over alles wat slecht is wordt gegoten.’
Voor Maeda heeft simpliciteit alles te maken met emotionele intelligentie en emotionele connecties: ‘Meer emotie is beter dan minder.’ Eenvoud bereik je door ‘emotionele lagen’ toe te voegen aan een simpel, maximaal gestript product. Maeda’s benadering is filosofisch en complex.

Het kan ook eenvoudiger. Consultant Jack Trout (in zijn nieuwe boek In search of the obvious: the antidote for today's marketing mess) over adviseurs en goeroes: ‘Vertrouw nooit iemand die je niet begrijpt.’ Over concurrenten: ‘Zie ze als de vijand.’ Over prijszetting en differentiatie: ‘Als je je niet onderscheidt, kun je maar beter een lage prijs hebben.’
Bron: Management Today

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in