Interactieve media krijgen grotere hap uit budget
Interactieve media krijgen dit jaar weer meer toegewezen van de adverteerder: volgens GroupM stijgt het interactieve percentage naar 15 procent (in West-Europa) van het totale mediabudget.
In 2005 bedroeg het percentage nog 6 procent.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaGroupM (WPP's mediaparaplu voor onder andere MAXUS, MediaCom, Mediaedge:cia and MindShare) verstaat overigens onder interactieve media online advertising, mobiel en online gaming.
Volgend jaar moet het percentage verder stijgen naar 18 procent.
Het segment interactieve media is trouwens het enige segment dat zorgt voor groei in de mediabestedingen, volgens het rapport Interaction: Addressable, Searchable, Social and Mobile. GroupM onderzocht hiervoor de stand van zaken in 35 landen.
De groei wordt mede veroorzaakt door een groeiend gebruik van betere mobiele handsets, goedkopere laptops, snellere breedbandverbindingen en de groei van draadloos internet.
Volgens de onderzoekers besteden consumenten steeds meer tijd online, van 27 minuten in 2005 naar 46 minuten volgend jaar. En die tijd wordt niet afgesnoept van televisie, radio of print; consumenten delen hun tijd gewoon slimmer in (steeds meer offline bezigheden verschuiven naar online, zoals boodschappen doen) en doen aan multitasken.
Andere uitkomsten:
GroupM rekende uit dat 38 procent van de interactive mediabestedingen naar search ging in 2007, en 45 procent naar display advertising.
Google was goed voor 86 procent van alle zoekopdrachten in 2007.
Er is een sterke positieve correlatie tussen het aantal breedbandgebruikers in een land en het deel internet in de mediabestedingen.
Gemiddeld besteedde de consument 471 dollar online in 2007, in Denemarken zelfs meer dan 1000 dollar. En hoe meer breedbandgebruikers, des te hoger het bedrag.
(via Marketingcharts)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid