Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media als alternatief voor reclame

Op 12 juni ll. vond in Utrecht het 'Social Media Event' plaats. Voor u verder leest al de slotconclusie: het was een bijzonder boeiende en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Organisatoren en lieten volgende sprekers aan het werk:

related partner content for mobile comes here

RAY VAN DEN BEL over online netwerken. Voor Van den Bel is reclame gelijk aan een steen door het raam gooien. Je komt bijna altijd ongevraagd binnen, en krijgt weinig of geen sympathie. Online netwerken is net het tegenovergestelde. Je bouwt een netwerk van gelijkgezinden (gelijke interesses) op, waarmee je een langtermijnige relatie of dialoog opzet. Online netwerken geeft de mogelijkheid om jezelf te tonen en van daaruit te dialogeren. Vandaar het belang van een goede profielpagina op netwerksites. Van den Bel toonde enkele interessante tools die kunnen helpen bij het zoeken en structureren van online netwerken. zoekt in alle online netwerken naar mensen met dezelfde interesses en passies. is een dashboard voor alle online netwerken.

EDO VAN SANTEN over internet en video. Video op een website zou volgens Van Santen leiden tot 4x hoger bezoek en 4x zoveel conversie. Reden: relevante en leuke content trekt altijd bezoekers aan. Op een website zijn heel wat types video mogelijk: voorstelling bedrijf, product, dienst, vlog (videoblog), demo, faq, vacatures, workshop, elevator pitch of testimonials van klanten. Lange video's werken als ze relevante content leveren, maar ? als je niets te melden hebt, houd het dan kort. Qua apparatuur is de gemiddelde camera meer dan voldoende voor internetvideo. Twee dingen zijn echter heel belangrijk. Eén: de kwaliteit van het geluid. Gebruik daarom steeds een externe microfoon, en bekijk bij aanschaf van een camera of er hiervoor input is. Twee: gebruik een statief. Dat zorgt voor rustiger beelden. Editing en montage tenslotte is een vak apart. Van Santen gebruikt Adobe Premier Elements: daar kun je volgens hem alles mee. De instapdrempel om zelf video te maken is in elk geval zeer laag geworden. Kwaliteit heeft volgens Van Santen alles met relevante content te maken, en minder met de kwaliteit van de video-opname.

ERNO MIJLAND over het belang van goede content op internet. Mijland heeft nog nooit een flyer gemaakt, een advertentie geplaatst, een belrondje gedaan of direct mails verzonden. Zijn alternatief: schrijven over je vak op internet. Als je schrijft maak je content, en als je goede content maakt overtuig je (of verdien je) klanten. Elke ondernemer of manager moet zeker definiëren wat 'interessante content' betekent voor zijn/haar doelgroep. Via 'relevante' en kwalitatieve content kan je een band opbouwen met je klant, maar ? 'What you give is what you get' op social media. Social media is volgens Mijland indirect prospecteren, want het levert werk op. Acquisitie of prospectie ziet hij als de koude kraan, social media als de warme kraan. Het werkt in elk geval zeer goed voor kennisintensieve sectoren (bv. verkoop van diensten).

ERNO HANNINK over bloggen. Een blog kan je plaatsen op een blogsite, of op je eigen site. Hét voordeel van bloggen is dat het zorgt voor een hogere Google-ranking, voor een betere score in zoekmachines. Starten met bloggen is eenvoudig en kan gratis via blogger.com of wordpress.com (zijn voorkeur). In Wordpress kan je in een paar minuten met een blog beginnen. Hij raadt aan om zo veel mogelijk links te verzamelen naar je blog. Bloggen is content leveren en helpt daarom om vertrouwen bij je doelgroep op te bouwen.

LAURA BABELIOWSKY over klanten krijgen door middel van e-zines (of e-nieuwsbrieven). Offline en online netwerken is wel goed, maar het zorgt alleen nog maar voor een beginnetje (een eerste contact). Netwerken vraagt follow-up, en daar is een e-nieuwsbrief geknipt voor. Reden: mensen hebben gemiddeld 10 contacten nodig om vertrouwen te krijgen. Diegene die vaak van zich laat horen, maakt veel meer kans om gekozen te worden. Ook hier kwam de rode draad uit het event, de kwaliteit van de content, aan bod. Een e-mail nieuwsbrief (zij noemt het een e-zine), is een perfecte aanvulling op een website en op een bedrijfsblog. Het zorgt voor 'meer hengels in de vijver'. Vraag ALTIJD toestemming om mensen op je mailinglijst te plaatsen. Stuur bijvoorbeeld een uitnodiging of een e-mail met een motivatie om zich in te schrijven (permission based marketing) of gebruik een inschrijfmodule op je site waarin je motiveert waarom men zich moet inschrijven. Vertel mensen in elk geval wat ze er aan hebben. Want: het allerbelangrijkste is de kwaliteit van de lijst. Dan volgen frequentie, goede content, een verhouding 75% inhoud-25% promotie en goede copywriting. Vertel in een nieuwsbrief niet hoe goed het gaat met je bedrijf. Je abonnees willen iets leren, iets wat voor hen belangrijk is. Blijf daarom binnen de niche waarin je specialist bent. Hoe beter je focust voor het schrijven van een nieuwsbrief, hoe interessanter je content zal zijn. Twee afsluitende tips: zet steeds een oproep tot actie in je nieuwsbrief (schrijf je in, bel me op, e-mail mij, ?) en geef je nieuwsbrief een krachtige titel of een prikkelende onderwerpregel. Dinsdag om 11 uur zou het beste moment in de week zijn om een e-nieuwsbrief te versturen, maar daar trekt zij zich niets van aan.

ANNA-MARIA GIANNATTASIO praktijkverhaal van een evenementenbureau. Anna-Maria is zaakvoerder van het evenementenbureau . Prospectie of acquisitie vindt ze niet prettig, en daarom is ze er mee gestopt. Het is een verbetering omdat je meer vrijheid hebt (geen geleur meer met PR-bureaus of tijd steken in het schrijven van mailings die niemand leest). Gedaan met stalken via fax, brochures versturen, netwerkevenementen aflopen, deelnemen aan beurzen, brieven schrijven (hier kwamen vroeger nog de meeste klanten uit) en advertenties plaatsen. Nu gebruikt ze voornamelijk social media. Haar communicatiemix bestaat uit internet, mail, een bedrijfsblog, Google, Flickr en Youtube. Ze bereikt haar doelgroep nu op een 'andere' manier. Meer puur, meer transparant (de klanten communiceren ook beter met hen). Via de relatie die ze met social media opbouwt, weet ze bijvoorbeeld eerder wat het effect van een georganiseerd evenement is, terwijl het evenement ook langer blijft 'hangen'. Verder heeft ze meer en betere contacten met branchegenoten of aanverwanten, en kan ze gerichter netwerken. Enkele tips: zet alle foto's op Flickr en alle filmpjes op YouTube. Doe aan 'gastbloggen' op andere sites want dat werkt zeer sterk. Ze is in elk geval niet weg van Hyves (vindt het veel te kinderachtig). Haar verhaal was echter niet eenzijdig positief. Social media heeft één bijzonder groot nadeel: het is tijdrovend, zeker voor een ondernemer. Het zorgt voor ruis, want je verliest je focus en zicht op het echte leven. Je risceert om alleen maar gelijkgestemden rond je te verzamelen. Ten slotte zit niet iedereen op blogs en ezines, en die 'andere' mensen wil ze ook bereiken. Er bestaat een risico is dat je begint te denken dat er alleen nog maar internet bestaat als marketinginstrument (horizonvernauwing). Op het einde werd nog een boompje opgezet over de zin en onzin van Twitter. Zij noemt het ding 'Hardcore Social Media', en is er mee gestopt omdat het te tijdrovend is (ruis). Als internetfreak vindt ze dat de grens tussen verslaving en passie bij Social Media soms wel erg dun is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in