Overslaan en naar de inhoud gaan

Zoekmachinemarketing: Reisbranche voorop, overheid sluit de rijen

Er blijken grote verschillen te zijn in de mate waarin bedrijven in verschillende branches zoekmachinemarketing inzetten. Dit blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er blijken grote verschillen te zijn in de mate waarin bedrijven in verschillende branches zoekmachinemarketing inzetten. Dit blijkt uit van uit Tilburg. De reisbranche en de modebranche lopen hierin duidelijk voorop. De overheid blijft ver achter bij het gemiddelde. Ruim 40% van de bedrijven heeft zoekmachinemarketing opgenomen in hun marketingmix.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste redenen voor het inzetten van zoekmachinemarketing is het beter bereiken van de doelgroep en het halen van meer rendement uit de website. De bedrijven die geen gebruikmaken van zoekmachinemarketing geven aan dat zij de mogelijkheden te onduidelijk vinden of simpelweg niet bekend zijn met marketing met behulp van de zoekmachines.

Opvallend is dat praktisch alle bedrijven een even groot belang hechten aan zoekmachinemarketing. Allemaal vinden zij dit namelijk op zijn minst 'belangrijk', maar vaak zelfs 'essentieel'. Circa een derde van de bedrijven die aan zoekmachinemarketing doen, besteedt dit uit aan een bureau. Positief voor de online marketing branche is dat deze bedrijven over het algemeen meer tevreden zijn over de resultaten dan degene die het in eigen beheer doen.

Afhankelijk van de branche zegt 80 tot zelfs 100 procent van de bedrijven van plan te zijn zoekmachinemarketing in te (blijven) zetten in de toekomst. Alleen bij de overheid ligt dit getal op respectievelijk 20% (adverteren) en 40% (optimalisatie). Zij geven als reden dat de overheid geen commerciële inslag heeft.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gebaseerd op de gegevens van ruim 300 ingevulde enquêtes door marketeers van bedrijven uit 10 verschillende branches. In het onderzoek wordt een scheiding gemaakt tussen zoekmachine adverteren (advertenties naast de zoekresultaten) en zoekmachineoptimalisatie (de resultaten aan de 'linkerkant in Google').

"De resultaten laten bijvoorbeeld zien dat de overheid enorme kansen laat liggen om met hun doelgroep, burgers en bedrijven, in contact te komen. Dat is niet slechts voorbehouden aan commerciële bedrijven, maar aan iedereen die iets wil communiceren", aldus Pieter Voogt, oprichter van PauwR. "Dat blijkt ook uit het feit dat praktisch alle branches van plan zijn om zoekmachinemarketing te (blijven) inzetten. Zoekmachine adverteren is onder meer vanwege de no-cure, no-pay basis interessant voor bedrijven en instellingen uit alle branches."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in