Citius, altius, fortius*


Over een week speelt het Nederlands elftal tegen Italië de eerste wedstrijd op het EK. Euro2008 staat nu echt voor de deur. Joechei! Het is oranje wat de klok slaat en de originele acties rondom de grote voetbaltoernooien zijn niet meer weg te denken.
De mensen, die normaliter zeer fanatiek met kerstlampjes en rendieren zijn, hebben de oranje applicaties ook al in en rondom het huis geplakt. Voor adverteerders is het natuurlijk ook scoren. We moeten het EK op een (HD) televisie bewonderen, een thuistap kopen (kratten bier of blikken pils zijn ook goed), vette snacks eten, oranje shirts dragen, stickers sparen, trommelen, de voetbalpoppetjes in de juiste opstelling zetten en pluizige leeuwtjes in huis halen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSStiekem zijn we allemaal doodsbenauwd dat we de eerste ronde niet eens doorkomen. Dat het na 17 juni heel rustig wordt in Nederland. En dan? Dan moeten we natuurlijk en masse op vakantie. Lastminutes moeten het verdriet verzachten.
In augustus zijn de Olympische zomerspelen. Wedeom joechei! In Bejing (vroeger zei men nog gewoon Peking ? niemand zegt overigens Bejing-eend, maar dat terzijde). Daar liggen veel kansen voor de Nederlandse equipe. Niet alleen op het voetbalveld (waar we ons sinds 1952 eindelijk weer eens mogen bewijzen), maar ook op kunstgras, zand, de wielerbaan, de weg, op en in het water.
Toch krijgen we tijdens de Olympische Spelen niet zoveel commercieel geweld naar ons toegeslingerd dan met een EK of een WK. Natuurlijk zijn er sponsors, grote sponsors zelfs. Die horen we wel, maar de gekte rondom de kleur oranje blijft uit. Geen gadgets, geen oranjehits, geen massaal chauvinisme. Terwijl het kijken naar een wedstrijd om Olympisch goud net zo goed kan in een kekke oranje outfit, op een ultramoderne televisie en met een pils in de hand.
Het zal wel iets met de Olympische gedachte te maken hebben. Misschien moeten we die gedachte ook eens doortrekken naar de grote voetbaltoernooien. Want laten we eerlijk zijn, meedoen is echt belangrijker gebleken dan winnen. Dat geldt voor iedereen, dus ook voor adverteerders.
*Sneller, hoger, sterker
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid