Overslaan en naar de inhoud gaan

Teveel kunnen, te weinig presteren

Producten hebben vaak zoveel mogelijkheden, dat de klant niet meer weet wat hij moet kiezen, dan wel hoe hij een artikel moet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Feature fatigue is een rare kwaal. Hebberig als hij is, wil elke consument aanvankelijk het liefst een product dat heel veel ‘kan’. Maar als zo’n complex artikel eenmaal is aangeschaft blijkt meestal dat het in gebruik nogal tegenvalt, juist omdat het zo veelzijdig is. De waardering achteraf is dan ook veel lager dan vooraf het geval is. Het op de markt brengen van producten met veel eigenschappen staat dus enerzijds garant voor een hoge omzet, maar levert anderzijds – na aankoop - ontevreden klanten op.

related partner content for mobile comes here

De beste oplossing voor dit probleem: een breed assortiment van relatief simpele producten. Dat verhoogt de klanttevredenheid én de customer lifetime value meteen al behoorlijk. Om de kans op feature fatigue nog verder te verkleinen is het raadzaam om klanten een handje te helpen bij de keuze voor een product door goede productinformatie te verschaffen (schriftelijk én mondeling!) en door hen de kans te geven artikelen uitgebreid zelf uit te testen.

Bron: Journal of Marketing Reseach. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in