Teveel kunnen, te weinig presteren


Feature fatigue is een rare kwaal. Hebberig als hij is, wil elke consument aanvankelijk het liefst een product dat heel veel ‘kan’. Maar als zo’n complex artikel eenmaal is aangeschaft blijkt meestal dat het in gebruik nogal tegenvalt, juist omdat het zo veelzijdig is. De waardering achteraf is dan ook veel lager dan vooraf het geval is. Het op de markt brengen van producten met veel eigenschappen staat dus enerzijds garant voor een hoge omzet, maar levert anderzijds – na aankoop - ontevreden klanten op.
De beste oplossing voor dit probleem: een breed assortiment van relatief simpele producten. Dat verhoogt de klanttevredenheid én de customer lifetime value meteen al behoorlijk. Om de kans op feature fatigue nog verder te verkleinen is het raadzaam om klanten een handje te helpen bij de keuze voor een product door goede productinformatie te verschaffen (schriftelijk én mondeling!) en door hen de kans te geven artikelen uitgebreid zelf uit te testen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Journal of Marketing Reseach. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid