Overslaan en naar de inhoud gaan

Privacywet niet meer van deze tijd?

De Nederlandse Spoorwegen zijn afgelopen maandag door het College Bescherming Persoongegevens (CBP) berispt. Het vervoerbedrijf mag…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De zijn afgelopen maandag door het berispt. Het vervoerbedrijf mag volgens het CPB niet zomaar de reisgegevens van klanten vastleggen om te gebruiken voor allerlei nieuwe (commerciële) diensten en aanbiedingen.

related partner content for mobile comes here

Eerst moet aan de passagiers toestemming gevraagd worden, aldus de voorzitter van het CBP J. Kohnstamm maandag in de Volkskrant. Het betreft met name klantgegevens die gebruikt zouden worden voor individuele klantprogramma's.

Kohnstam beroept zich hierbij op de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Maar is die wet nog wel van deze tijd? Cor Molenaar, voorzitter , meent van niet.

Wat is er nu mis? De NS heeft bijvoorbeeld een nieuw programma ontwikkeld onder de naam Geld Terug bij Vertraging. Wanneer het bedrijf over individuele reisgegevens beschikt, zou de reiziger automatisch het geld van zijn kaartje terug kunnen krijgen op zijn rekening (bron: Volkskrant). Dat gaat volgens het CBP te ver: men bestrijdt niet dat dit een serviceverbetering is, maar vraagt zich af of hiervoor alle reisgegevens bewaard moeten blijven.

Vastgelegde gegevens moeten volgens het CPB puur gerelateerd zijn aan reizigersvervoer, gegevens op individueel niveau gaan echter al snel te ver. En mocht de NS de gegevens gebruiken voor andere toepassingen, dan is de NS is overtreding.
Het college kan in dat geval boetes opleggen.

Het CBP heeft in principe gelijk volgens Cor Molenaar, voorzitter van het : 'Mochten individuele klantgegevens ingezet worden voor andere diensten dan alleen reizgersvervoer, dan is dat in strijd met de huidige privacywetgeving.'

Maar is deze regelgeving nog wel van deze tijd? De Wet is vanaf 1 september 2001 van kracht. Molenaar meent van niet: 'Er zijn binnen het ministerie van Economische Zaken ook ideeën om de oude regelgeving weer eens tegen het licht te houden. In de tijd dat de regelgeving gemaakt werd, waren dit soort technieken namelijk nog niet aan de orde. Nu zie je allerlei technische ontwikkelingen die momentgedreven en/of locatiegedreven zijn. Daar past nieuwe regelgeving bij.'

Het RFID-platform heeft een eigen privacycode ontwikkeld, die echter wel uitgaat van opt-in. Molenaar pleit ook in het geval van de NS voor opt-in. 'Daarnaast is de NS gebaat bij transparantie, de reiziger moet zelf kunnen zien wat de NS hebben vastgelegd.'

De kwestie is actueel, omdat in 2007 de ov-chipkaart wordt geintroduceerd. Met de chipkaart weten de reisorganisaties straks tot in detail waar een reiziger is geweest. Zij willen daarvan gebruikmaken om persoonsgebonden aanbiedingen te doen. 'Wij doen de reiziger aanbiedingen, maar informeren ze ook over bijvoorbeeld vertragingen en stremmingen', zo de woordvoerder van KNV Mobis (die optreedt als zegsman voor alle vervoerders, exclusief NS) tegen de Volkskrant.

Vorig jaar publiceerde het ECP (platform voor eNederland) nog een rapport over privacy en RFID, waarin dit soort kwesties ook worden behandeld. Download het rapport.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in