‘Winkels misbruiken klantenkaart’
Achter de rug van de consument om worden de met de klantenkaart verzamelde klantgegevens gebruikt om brochures te versturen en te sleutelen aan de prijs van een product, zo blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit van Amsterdam. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) bevestigt de bevindingen aan het Algemeen Dagblad.
G. van de Klashorst van het CBP zegt dat de consument zich regelmatig ergert aan ongewenste brochures op de deurmat en dat het aanvragen van een klantenkaart vaak de oorzaak is. ‘Veel winkels voldoen niet aan de informatieplicht door klanten slechts gedeeltelijk te vertellen wat gebeurt met de persoonsgegevens die worden verzameld via de klantenkaart. Dit is al naar voren gekomen bij een en onderzoek van het CBP in 1999.’
Het onderzoek naar klantenkaartsystemen van J. Leenheer aan de VU toont aan dat het analyseren van het aankoopgedrag via de klantenkaart leidt tot prijsverhogingen en -verlagingen. ‘Bedrijven beloven de klant alleen maar voordeel als een klantenkaart wordt aangeschaft, maar dat is niet altijd waar. Het zou slim zijn de consument beter in te lichten over wat er met de gegevens gebeurt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid