Vergeet de imitators niet


'Early innovators' heb je nodig om een product in de markt te zetten. Als zij het niet oppikken, wordt het immers niks. Maar een veel grotere groep, daar meteen achteraan, bestaat uit de consumenten die graag imiteren. Die eerst kijken naar een rolmodel in hun omgeving of bevestiging zoeken in hun omgeving, voor ze de stap zetten om iets nieuws te kopen.
We zien die redenering terug in de bekende S-curve.
Hoe verloopt de gemiddelde productlevenscyclus? In de allereerste fase stromen klanten nog maar mondjesmaat toe. Dan krijgt, als alles goed gaat, het nieuwe product opeens momentum: steeds meer consumenten happen toe, het product is niet aan te slepen. We zijn beland in de groeifase. Als de koopwoede van deze imitators weer luwt, verzeilt het product in de rijpheidsfase. De meeste prospects zijn nu wel bereikt, het product groeit hooguit nog licht. Het is dus slim om niet al je marketingpijlen op die eerste levensfase te richten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Admap
Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid