
Dit stelt Willem Smit in ‘Het delen van marktinformatie in distributiekanalen’, waarop hij donderdag 23 februari 2006 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
In de hypercompetitieve, geconsolideerde en technologisch geavanceerde retailindustrie blijven detailhandelsorganisaties hun marketingprocessen innoveren om hun assortimenten en bediening nog beter op consumentenwensen af te stemmen. Niet alleen gebruiken ze de vooruitgang die de informatie- en communicatietechnologie te bieden heeft aan hun eigen voordeur. De webbased-communicatiemiddelen en de standaardisering in productcodering vergroten eveneens de mogelijkheden voor retailers om de leveranciersrelaties aan hun achterdeur drastisch te vernieuwen. Deze zogenaamde Back-End Revolution of Retailing is hard nodig vanwege de toegenomen onvoorspelbaarheid van consumentengedrag.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur (28-32 uur)
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comDrie belangrijkste bevindingen
De belangrijkste drie bevindingen van de dissertatie zijn:
- Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de manier waarop kanaalpartijen informatie met elkaar delen (deelwijze) en welke marktinformatie aan elkaar doorgeven (gedeelde inhoud).
- De promovendus heeft de antecedenten van het delen van strategische marktinformatie onderzocht. Het blijkt dat bedrijven hun strategische marktinformatie met elkaar delen wanneer zij zich bevinden in een positie van sterkte. Als partijen goede capaciteiten om marktinformatie te verzamelen en te gebruiken hebben ontwikkeld, maar ook als de relatie gestoeld is op wederzijds afhankelijkheid.
- Een belangrijke bevinding is dat het vooral de gedeelde inhoud is die direct verantwoordelijk is voor de gerealiseerde gezamelijke meerwinsten en het gecreëerd concurrentievoordeel. En dus niet zozeer de deelwijze waarop kanaalpartijen marktinformatie met elkaar doorgeven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee