Overslaan en naar de inhoud gaan

Kennis delen voor grip op onvoorspelbare klant

Door de toename van onvoorspelbaar consumentengedrag is het voor retailers steeds lastiger om de juiste producten voor de juiste prijs, in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit stelt Willem Smit in ‘Het delen van marktinformatie in distributiekanalen’, waarop hij donderdag 23 februari 2006 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

related partner content for mobile comes here

In de hypercompetitieve, geconsolideerde en technologisch geavanceerde retailindustrie blijven detailhandelsorganisaties hun marketingprocessen innoveren om hun assortimenten en bediening nog beter op consumentenwensen af te stemmen. Niet alleen gebruiken ze de vooruitgang die de informatie- en communicatietechnologie te bieden heeft aan hun eigen voordeur. De webbased-communicatiemiddelen en de standaardisering in productcodering vergroten eveneens de mogelijkheden voor retailers om de leveranciersrelaties aan hun achterdeur drastisch te vernieuwen. Deze zogenaamde Back-End Revolution of Retailing is hard nodig vanwege de toegenomen onvoorspelbaarheid van consumentengedrag.

Drie belangrijkste bevindingen

De belangrijkste drie bevindingen van de dissertatie zijn:

  • Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen de manier waarop kanaalpartijen informatie met elkaar delen (deelwijze) en welke marktinformatie aan elkaar doorgeven (gedeelde inhoud).
  • De promovendus heeft de antecedenten van het delen van strategische marktinformatie onderzocht. Het blijkt dat bedrijven hun strategische marktinformatie met elkaar delen wanneer zij zich bevinden in een positie van sterkte. Als partijen goede capaciteiten om marktinformatie te verzamelen en te gebruiken hebben ontwikkeld, maar ook als de relatie gestoeld is op wederzijds afhankelijkheid.
  • Een belangrijke bevinding is dat het vooral de gedeelde inhoud is die direct verantwoordelijk is voor de gerealiseerde gezamelijke meerwinsten en het gecreëerd concurrentievoordeel. En dus niet zozeer de deelwijze waarop kanaalpartijen marktinformatie met elkaar doorgeven.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in