Reklame Rakkers onderzoekt muziekclips
Het onderzoek wordt uitgevoerd in het kader van de nieuwe ‘mediawijsheidprogramma's’ Media Makkers (basisonderwijs) en Media Smart (voortgezet onderwijs) die Stichting Reklame Rakkers dit jaar introduceert. In juni dit jaar worden de eerste onderzoeksresultaten verwacht.
Volgens Amerikaanse onderzoeken (Donnerstein & Smith, Malamuth & Impett) worden jongeren via de media steeds meer overspoeld met seksuele informatie. Seks wordt tegenwoordig ook veel nadrukkelijker in beeld gebracht. Daarnaast lijkt het beeld niet erg realistisch.
Tussen de mannen en vrouwen die in beeld worden gebracht zijn drie verschillen op te merken: vrouwen zijn vier keer zoveel als mannen naakt in beeld te zien, terwijl mannen bij seksueel gedrag vaak dominant in beeld worden gebracht en vrouwen meestal onderdanig. Bovendien gedragen vrouwen zich in beeld vaker uitnodigend of provocerend dan mannen.
Volgens de stichting worden jongeren in Nederland ook geconfronteerd met de seksualisering van de media. Via internet, bladen, reclame en billboards, maar ook via de jongerensoapseries en videoclips op muziekzenders als TMF, MTV en The Box.
Het onderzoek 'Sex, Girls en Rock & Roll' richt zich voornamelijk op de effecten van de muziekclips op de beleving van de eigen seksualiteit, met name op de daarbij optredende gevoelens en houding, van meisjes tussen 12 en 16 jaar oud.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid