Overslaan en naar de inhoud gaan

Reklame Rakkers onderzoekt muziekclips

Kenniscentrum Reklame Rakkers start in samenwerking met Esther Rozendaal van de Faculteit Sociale Psychologie van de Universiteit van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek wordt uitgevoerd in het kader van de nieuwe ‘mediawijsheidprogramma's’ Media Makkers (basisonderwijs) en Media Smart (voortgezet onderwijs) die Stichting Reklame Rakkers dit jaar introduceert. In juni dit jaar worden de eerste onderzoeksresultaten verwacht.

related partner content for mobile comes here

Volgens Amerikaanse onderzoeken (Donnerstein & Smith, Malamuth & Impett) worden jongeren via de media steeds meer overspoeld met seksuele informatie. Seks wordt tegenwoordig ook veel nadrukkelijker in beeld gebracht. Daarnaast lijkt het beeld niet erg realistisch.
Tussen de mannen en vrouwen die in beeld worden gebracht zijn drie verschillen op te merken: vrouwen zijn vier keer zoveel als mannen naakt in beeld te zien, terwijl mannen bij seksueel gedrag vaak dominant in beeld worden gebracht en vrouwen meestal onderdanig. Bovendien gedragen vrouwen zich in beeld vaker uitnodigend of provocerend dan mannen.
Volgens de stichting worden jongeren in Nederland ook geconfronteerd met de seksualisering van de media. Via internet, bladen, reclame en billboards, maar ook via de jongerensoapseries en videoclips op muziekzenders als TMF, MTV en The Box.
Het onderzoek 'Sex, Girls en Rock & Roll' richt zich voornamelijk op de effecten van de muziekclips op de beleving van de eigen seksualiteit, met name op de daarbij optredende gevoelens en houding, van meisjes tussen 12 en 16 jaar oud.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in