Overslaan en naar de inhoud gaan

Metro maakt nog steeds geen winst

Het wordt gepresenteerd alsof het verheugend nieuws is, maar ik ben toch een beetje teleurgesteld. Metro International, de uitgever van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het wordt gepresenteerd alsof het verheugend nieuws is, maar ik ben toch een beetje teleurgesteld. , de uitgever van gratis kranten, is klaar om winst te gaan maken, schreef het gisteren.

related partner content for mobile comes here

De krant haalde de bestuursvoorzitter van Metro, Pelle Törnberg, aan die woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers stelde dat de tijd rijp is om te oogsten.

Oogsten? Metro heeft dus nog steeds geen cent verdiend! Iedereen heeft het er over dat het zo'n succes is en verklaart de betaalde dagbladen dood, maar de 'succesvolle uitdager' maakt helemaal geen winst.

Het concern heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de uitbreiding van het aantal edities en de uitkoop van minderheidsaandeelhouders van dochterondernemingen. In 2005 lanceerde Metro zeventien nieuwe edities, waaronder een regionale editie voor Amsterdam en omstreken.

Sinds de verzelfstandiging van moederbedrijf Modern Times in 2000 heeft Metro nog geen boekjaar met winst af weten te sluiten. In het afgelopen jaar daalde het verlies van Metro, dat genoteerd is aan de Luxemburgse effectenbeurs, met 20 procent tot $ 7,0 mln (euro 5,9 mln). De omzet steeg met 19 procent tot $ 360 mln. In het vierde kwartaal behaalde Metro een winst van $ 5,9 mln, 3,5 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2004.

De verbetering van de resultaten in de laatste drie maanden van het jaar is met name veroorzaakt door flink hogere advertentie-inkomsten in landen als Frankrijk en Nederland. In Nederland steeg de operationele marge over het vierde kwartaal tot 27 procent. Een jaar eerder was dit nog 21 procent.

'De resultaten in Nederland zijn indrukwekkend', aldus Törnberg.

Op thuismarkt Zweden waren de resultaten wisselend door een prijzenslag op de advertentiemarkt. In het vierde kwartaal daalden de winst en de omzet met respectievelijk 19 en 12 procent.

Over het hele jaar wist het bedrijf nog wel een omzetgroei van 5,3 procent te boeken, maar daalde de winst.

Ligt hier de oplossing voor de bestaande betaalde kranten? Advertentietarieven naar beneden en je kunt Metro en Spits zo opvegen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in