Publieke Omroep blijft miskleunen


"De Raad van Bestuur van de Publieke Omroep heeft zijn voorgenomen besluit tot wijziging van de netprofielen definitief gemaakt. Essentie van het besluit is de inrichting van drie nieuwe netprofielen, gebaseerd op het kijkgedrag van met dat profiel verbonden doelgroepen. Met deze maatregel zal de negatieve spiraal waarin de Publieke Omroep het afgelopen jaar terecht is gekomen, omgebogen moeten worden."
Dat er iets moet gebeuren staat vast. Het marktaandeel van de Publieke Omroep is in 2005 dramatisch gezakt. En een sterkere profilering per net, ofwel een heldere positionering per zender zou inderdaad een hoop goed kunnen doen?..
Maar het wordt (weer) niks, want:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS'Iedereen' vormt de doelgroep van Net A. En het wordt 'een volwaardig net met een volledige programmamix. Dat wil zeggen dat er naast amusement ook in ruime mate informatie en andere genres worden aangeboden'. Met andere woorden: er worden in het geheel geen keuzes gemaakt, segmentatie ontbreekt, de positionering is volkomen onduidelijk. Net A gaat V&D achterna.
Net C wordt 'een innovatief net voor jongeren onder de 50 jaar'. (het staat er echt 'jongeren onder de 50'?) Al weer een holle frase, wat houdt 'innovatief' in, waar gaat die innovativiteit uit blijken? Bovendien welke zender probeert niet 'innovatief' te zijn? Net C is voor jongeren van 20 tot 49 jaar.... Kortom, segmentatie alleen op basis van leeftijd. Geen marketeer durft nog op deze simplistische wijze te segmenteren. .
Bovendien een heldere positionering kan alleen maar bereikt worden indien de omroepverenigingen geen eigen inbreng meer hebben. Maar wat dat betreft blijft alles bij het oude: 'omroepen hebben en houden de volledige zeggenschap over hun programma's', zo staat in de toelichting van de publieke omroep. Dit is even grote onzin als wanneer Unilever zegt: 'Ola voortaan een sterk internationaal merk, maar ieder land houdt volledige zeggenschap over het eigen merkenbeleid.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid