Overslaan en naar de inhoud gaan

Publieke Omroep blijft miskleunen

Door gastblogger Max Kohnstamm van SRM
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"De Raad van Bestuur van de Publieke Omroep heeft zijn voorgenomen besluit tot wijziging van de netprofielen definitief gemaakt. Essentie van het besluit is de inrichting van drie nieuwe netprofielen, gebaseerd op het kijkgedrag van met dat profiel verbonden doelgroepen. Met deze maatregel zal de negatieve spiraal waarin de Publieke Omroep het afgelopen jaar terecht is gekomen, omgebogen moeten worden."

related partner content for mobile comes here

Dat er iets moet gebeuren staat vast. Het marktaandeel van de Publieke Omroep is in 2005 dramatisch gezakt. En een sterkere profilering per net, ofwel een heldere positionering per zender zou inderdaad een hoop goed kunnen doen?..
Maar het wordt (weer) niks, want:

'Iedereen' vormt de doelgroep van Net A. En het wordt 'een volwaardig net met een volledige programmamix. Dat wil zeggen dat er naast amusement ook in ruime mate informatie en andere genres worden aangeboden'. Met andere woorden: er worden in het geheel geen keuzes gemaakt, segmentatie ontbreekt, de positionering is volkomen onduidelijk. Net A gaat V&D achterna.

Net C wordt 'een innovatief net voor jongeren onder de 50 jaar'. (het staat er echt 'jongeren onder de 50'?) Al weer een holle frase, wat houdt 'innovatief' in, waar gaat die innovativiteit uit blijken? Bovendien welke zender probeert niet 'innovatief' te zijn? Net C is voor jongeren van 20 tot 49 jaar.... Kortom, segmentatie alleen op basis van leeftijd. Geen marketeer durft nog op deze simplistische wijze te segmenteren. .

Bovendien een heldere positionering kan alleen maar bereikt worden indien de omroepverenigingen geen eigen inbreng meer hebben. Maar wat dat betreft blijft alles bij het oude: 'omroepen hebben en houden de volledige zeggenschap over hun programma's', zo staat in de toelichting van de publieke omroep. Dit is even grote onzin als wanneer Unilever zegt: 'Ola voortaan een sterk internationaal merk, maar ieder land houdt volledige zeggenschap over het eigen merkenbeleid.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in