Overslaan en naar de inhoud gaan

Kan content marketing zorgen voor een gedragsverandering?

Op verschillende blogs wordt het genoemd, content marketing is in 2012 één van de belangrijkste pijlers voor marketeers. Content is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ken je dat, dat jouw directeur graag op televisie wil om interne trots te kweken? Of dat moment dat jouw organisatie met een stuk in een blad gepubliceerd staat? Beide vormen kun je in een betaalde vorm en onbetaalde vorm doen. Waarbij de onbetaalde variant, de PR versie, een minder storende is omdat deze vaak een inhoudelijk onderdeel uit maakt van het televisieprogramma of blad dat je aan het lezen bent. Een vorm waarmee je goodwill kweekt bij de lezer. In de offline wereld noemen ze dat Public Relations (PR). PR is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en de omgeving.

related partner content for mobile comes here

PR is online vergelijkbaar met content creatie

In de online wereld noemen ze PR veelal content creatie. Met content kun je heel gericht de juiste mensen bereiken met een boodschap die men wil lezen, horen of delen. Kortom met relevante content kun je heel goed een viraal effect creëren want je bent zelf de publisher en met goede content kun je een heel groot publiek bereiken. Mits je natuurlijk goed je boodschap, doelgroep en merk in de gaten houdt. Een ander voordeel van content is dat je heel goed statistieken bij kunt houden. Jij stuurt een presentatie, tekst of infographic uit en kan precies zien hoeveel mensen het hebben gelezen en het hebben gedeeld. En vooral met dat laatste kun je intern heel goed trots kweken. Want als er over dat ene informatieve stukje content van jouw organisatie positief gesproken wordt dan creëert dat trots, net als het moment dat die directeur betaald wil adverteren op massa mediale kanalen.

Consequent inzetten op content heeft fijne neveneffecten

Wanneer je vanuit een marketing afdeling consequent inzet op succesvolle content verspreiding dan zal je opmerken dat er ook een neveneffect ontstaat. Content marketing brengt namelijk niet alleen voor jou organisatie een voordeel mee, het geeft de content verspreiders ook een gezicht. Zo krijgt niet allen de ‘tent’ (= organisatie) maar ook de ‘vent’ (= medewerker) een gezicht. Als jij er als marketeer voor zorgt dat er maar genoeg gesproken wordt over jouw geleverde content en deze successen ook blijft delen zal je zien dat jouw collega’s hierin mee willen. Eén van de belangrijkste kanalen waarmee je content kunt buzzen is social media. Je zult bij dergelijke successen dan ook zien dat collega’s om je heen steeds nieuwsgieriger worden naar deze manier van marketing bedrijven en er vervolgens zelf ook aan willen ruiken. Zowel aan de tooling waarmee je buzz creëert als aan het schrijven of visualiseren van content. Één ding heb je dan gerealiseerd en dat is dat je intentie kweekt.

Een tweede stap is dan intentie omzetten in gedrag. Ben je zover dan kun jij je collega’s steeds meer gaan inzetten als een verlengstuk van je marketingafdeling waardoor marketing weer meer van de organisatie wordt. Één punt blijft dan essentieel, deel alle successen die jij boekt en gooi met elk succes dat jij of jouw collega’s binnen jouw organisatie heeft behaalt.

Advies

Hou het dichtbij en maak het tastbaar zo kan je met content marketing een shift teweeg brengen in jouw organisatie naar een digitale mind set waarbij de rol van marketing als steeds belangrijker wordt gezien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in