Overslaan en naar de inhoud gaan

Column: Haakje

“Frank is een haakje dat eruit ziet als een konijn.” Op crowdfunding website kickstarter.com test je de potentie van je idee voordat je…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

“Frank is een haakje dat eruit ziet als een konijn.” Designer David Barry uit Brooklyn zette zijn ontwerp voor op crowdfunding website . 3000 dollar heeft David nodig om Frank in productie te nemen. In een filmpje stelt hij zichzelf en zijn haakje voor. Een fotoserie laat zien dat Frank met zijn flinke oren moeiteloos vier wortels kan vasthouden.

related partner content for mobile comes here

Het is een haakje met persoonlijkheid, de twee schroeven geven hem schattige oogjes. Wie 10 dollar investeert krijgt een blauwe, 60 dollar levert je vijf haken in alle verschillende kleuren op en 100 dollar een heel jassenrek. David snapt precies hoe hij Frank moet verkopen. “Frank is a quiet sort of fellow, who simply likes to hang out.” Ruim een maand voor de deadline is al 377 procent van het doelbedrag binnengehaald. 426 mensen zitten te springen om hun haakjes en David heeft bijna 12.000 dollar startkapitaal.

Naast producten staan op Kickstarter ook films, spelletjes en journalistieke projecten. Het groeit als een gek, vorig jaar is 99 miljoen dollar aan mini-investeringen toegezegd. Dit is de kracht van kickstarter: je kunt je markt maken voordat je product er is. Geld wordt pas geïncasseerd als een vooraf gesteld doelbedrag gehaald is. De investeerder wordt altijd beloond, met het product, een handgeschreven brief van de oprichter of een ereplaats op de aftiteling. Je kunt door het op kickstarter te zetten de potentie van je idee testen voordat je je in de schulden steekt. Je begint meteen met het maken van een campagne. Als het je niet lukt je plan pakkend te presenteren op kickstarter is dat een goede reden om je concept aan te passen. Zonder een sterke marketinggedachte vanaf het begin red je het hier niet. Kickstarter drijft niet alleen op ‘return on investment’ maar ook op ‘likability’.

Je werft geen klanten maar gelovigen. Daarom zou je hier ook projecten kunnen zetten die als business als kansloos worden gezien. Literaire tijdschriften bijvoorbeeld, die nu één voor een omvallen of wegkwijnen met vooral bibliotheken als abonnees. Online tijdschrift heeft bijvoorbeeld 30.000 euro opgehaald via de crowdsourcing site . In de VS financiert het dwarse magazine the NewerYorker elke editie via kickstarter. De oprichters moeten voor ieder nummer opnieuw hun achterban lekker maken en laten groeien. Dat vergt al hun talent, maar met resultaat: het is veel leuker lezen als angel investor dan als anonieme abonnee.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in