Overslaan en naar de inhoud gaan

'Informatie aan consumenten ondermaats'

'De consument wordt té vaak slecht geïnformeerd waardoor hij op het verkeerde been wordt gezet en in zijn rechten wordt beknot.’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt Marije Hulshof, directeur van de vorig jaar opgerichte Consumentenautoriteit. Het eerste jaar was de ondermaatse informatie aan de consument de rode draad in het werk van de waakhond.

related partner content for mobile comes here

Hulshof: ‘Overal waar wij onderzoek doen, treffen we overtredingen aan. Of het nu bij de webwinkels is of bij algemene voorwaarden, of het garantie of sms-diensten betreft: overal zien wij dat consumenten onjuist of onvolledig worden geïnformeerd waardoor hun rechten worden geschonden. Er is volop werk aan de winkel.’

De Consumentenautoriteit kwam gisteren met het jaarverslag. Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken nam het in ontvangst. Heemskerk: ‘Bedrijven die de regels overtreden moeten hard worden aangepakt. Dat is goed voor consumenten, maar ook goed voor de bedrijven die zich wél aan de regels houden.’

Het werk van de waakhond wierp al in het eerste jaar zijn vruchten af. Honderden webwinkels hebben hun sites aangepast, bijna vijfhonderd elektronicawinkels hebben hun algemene voorwaarden ten gunste van de consument veranderd, prijzenfestivals zijn onderwerp van onderzoek, zogenaamd gratis ringtones zijn taboe geworden en de reisbranche moet voortaan de echte prijzen van een reis vermelden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in