Overslaan en naar de inhoud gaan

De ervaringsvalkuil

Ervaren managers die complexe projecten moeten runnen, blijken toch nog vaak onderuit te gaan.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Als bedrijven doorgewinterde managers aan het hoofd stellen van belangrijke projecten, verwachten ze geen gemiste deadlines, budgetoverschrijdingen en mankementen. Toch gebeurt dat opmerkelijk vaak, blijkt uit onderzoek van Tarek Abdel-Hamid (Naval Postgraduate School, Monterey), Kishore Singupta en Luk Van Wassenhove (beiden Insead). Normaliter zien mensen hoe hun beslissingen uitpakken en daar leren ze van. Alles wijst erop dat dit leerproces in complexe omgevingen vaak instort , ook bij veteranen. Hoe komt dat?

related partner content for mobile comes here
  • Ten eerste doordat er een tijdgat gaapt tussen oorzaken en gevolgen, waardoor het moeilijk voor mensen is om nog de verbanden te zien.
  • Ten tweede wordt de keten van beslissingen die het eindresultaat bepalen (bijvoorbeeld over de productiviteit van de teamleden, en daarmee over de teamgrootte, en daarmee over de uiteindelijke teamoutput) gebaseerd op inschattingen vooraf - die achteraf vaak niet blijken te kloppen.
  • En tot slot houden managers tijdens projecten vaak ten onrechte vast aan hun oorspronkelijke doelen. De meeste projecten veranderen onderweg van reikwijdte, en je loopt vaak tegen onverwachte dingen aan. Dat maakt herziening van de oorspronkelijke targets (tijdpad, budget) nodig. Bron: Harvard Business Review
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in