IAB: Netto mediabestedingen Q1 34,5 miljoen euro
Aldus IAB Nederland, dat samen met Nielsen Media Research jaarlijks de onlinedisplaybestedingen registreert.
Het IAB wil de registratiemethode echter aanpassen aan de moderne tijd.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaMarco Derksen, voorzitter IAB Nederland, licht toe: 'We zagen in 2007 een afnemende groei van de onlinedisplaybestedingen. Dat jaar kwamen we via deze registratie uit op een groei van ruim 12 procent. Het cijfer 8,1 procent is niet zo opzienbarend, van groter belang is dat wij onszelf op dit moment de vraag stellen of deze registratie nog voldoende representatief is voor de markt, voldoende detail bevat en voldoende draagvlak heeft bij exploitanten.
'Eén van de belangrijkste doelstellingen van het IAB in 2008 is om te komen tot een verbeterde registratiemethodiek en daartoe hebben we onlangs met het merendeel van de exploitanten om tafel gezeten. Zij hebben ons voorzien van hele duidelijke wensen ten aanzien een nieuwe categorizering. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een opsplitsing in afrekenmodel (bereik, response), kanaal (web, mobile, email) en uitingsvorm (banners, video, tekstlink, etc). Voorts hebben we gesproken over aanleverfrequenties en manieren om het aantal participerende exploitanten te verhogen. In combinatie met de constructieve gesprekken die we met Nielsen Media Research voeren ben ik er daarmee zeker van dat het IAB een goede route heeft uitgestippeld.'
Bij de brancheverdeling in het eerste kwartaal van 2008 valt een aantal zaken op:
· De sector Horeca, Toerisme en Recreatie neemt het grootste deel van de bestedingen voor haar rekening: 15,8 procent (Q1 2007: 14,3 procent)
· Financiële Dienstverlening daalt licht naar een aandeel van 12,6 procent (Q1 2007: 13,3 procent).
· Het aandeel van Media daalde naar 10,7 procent (Q1 2007: 13,4 procent).
Het overgrote deel van de online advertentiebestedingen kwam het afgelopen kwartaal tot stand door buttons, banners en contentintegratie: 89 procent (was 86,2 procent). Het resterende deel betrof display advertenties via search, e-mail, pop-ups en barters.
Derksen: 'Los van groeipercentages zijn cijfers over marktaandelen per sector erg boeiend en dat zal altijd een belangrijk element blijven van de registratie. De exploitanten zijn in hun feedback heel duidelijk over het verschil tussen bereiksinstrumenten en per-formance based instrumenten die in de registratie moet worden opgenomen.
'Ook de verschillende advertentiesoorten en ?formats worden onder de loupe genomen, want daarin is de afgelopen 3, 4 jaar enorm veel gebeurd. Al met al liggen we op schema om dit najaar concreet aan de markt te kunnen laten zien hoe we het registreren van de onlinemediabestedingen gaan aanpakken, op een wijze die robuust zal zijn voor de komende jaren.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid